Anda mempunyai akaun blogger?

Friday, September 3, 2010

MEMBELI BELAH DI PASAR BESAR KEDAI PAYANG, KUALA TERENGGANU

Artikel kali ini saya ingin berkongsi tentang tempat yang wajib pengunjung singgah jika datang ke Kuala Terengganu. Tempat yang dimaksudkan ialah Pasar Besar Kedai Payang atau Pasar Payang yang tersohor di seluruh negara. Pasar Besar Kedai Payang ini terletak di tepi Sungai Terengganu dan merupakan salah sebuah destinasi pelancong yang paling terkenal di Kuala Terengganu. Pasar yang terletak di dalam sebuah bangunan ini menawarkan pelbagai jenis hasil kraftangan tradisional seperti batik, kain sutera, songket, kain brocade and barangan logam serta sayur-sayuran yang segar.


pintu hadapan di Pasar Besar Kedai Payang


antara kraftangan yang dijual disini, alatan tembaga dan anyaman


baju batik, kain sutera, kain songket dan baju kelawar yang mesti ada dijual di sini (yang penting kena pandai pilih dan membuat tawar menawar dengan penjual)


Sebenarnya suasana di Pasar Besar Kedai Payang pada bulan Ramadhan ini sebenarnya lebih rancak berbanding dengan bulan sebelum ini. Berbanding semasa persinggahan kami ke sini pada tahun lepas pada kali ini lebih meriah. Semasa kami singgah ke sini pada minggu lepas, peniaga tidak melepaskan peluang menjual makanan untuk persediaan berbuka puasa antaranya buah tamar dan kuih muih untuk sambutan di hari raya. Di pintu besar masuk ke Pasar Besar Kedai Payang kelihatan terdapat deretan khemah yang menjual kuih-muih.


kuih tradisional kegemaran saya turut dijual di sini..


pelbagai barangan dapur yang turut dijual di sini


Pengunjung yang berkunjung ke pasar ini tentu lebih seronok membeli barangan tempatan di sini pada harga yang murah. Pasar ini juga merupakan tempat yang sesuai untuk memerhati dan memahami budaya di sini sambil memerhati penduduk tempatan sibuk membeli-belah di sini. Jika saya singgah ke sini, saya suka melihat corak dan rekaan baju sutera yang terkini. Apabila mendapat harga berpatutan dan berbaloi selepas proses tawar menawar, paling kurang pun pasti sehelai yang saya akan beli. Saya amat berpuas hati dengan sutera dari negeri ini kerana selain harganya yang berpatutan, ianya amat berbaloi kerana berkualiti dan lebih tahan lama.


seorang penjual wanita yang cantik dan bergaya disamping barangannya


3 comments:

Norhaizan Abd Kadir said...

erm...bestnya kalu g shoping baju sutera time stress & boring ni..

eyriqazz said...

memang best shopping di sini especially kaum wanita kan?

madlin said...

Baju kelawar brpa harga 1?

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails