Anda mempunyai akaun blogger?

Friday, August 27, 2010

PERKONGSIAN MAKLUMAT TENTANG PULAU LANG TENGAH

Artikel kali ini saya ingin berkongsi maklumat dengan pengujung tentang Pulau Lang Tengah. Saya mencari maklumat-maklumat di dalam blog http://www.malaysiavacationguide.com sebagai sebuah maklumat yang boleh kutip untuk perkongsian. Mungkin jika ada rezeki bolehlah saya ke sini bersama-sama keluarga pada masa akan datang.


Pulau Lang Tengah adalah salah satu pulau di bawah Taman Laut Redang di Pantai Timur Semenanjung Malaysia - Terengganu. Ini adalah sebuah pulau kecil dan kecil terletak di antara Pulau Redang dan Pulau Perhentian. Walaupun pulau inidibayangi oleh dua pulau yang terkenal, pulau ini menjadi satu ciptaan alam semulajadi yang indah.



peta Pulau Lang Tengah


papan tanda yang akan kita temui jika sampai di pulau ini


Untuk ke pulau ini, pengunjung boleh menaiki bot laut di Jeti Merang, yang kira-kira 24 km dari pulau itu. Perkhidmatan bot ini kebiasaanya disediakan oleh resort yang dibina di pulau tersebut. Perjalanan memakan waktu sekitar 30 hingga 40 minit dan amat mengasyikkan dengan pukulan gelombang lautan. Pengunjung yang mungkin mengalami mabuk laut disaran mengambil beberapa pil sebelum naik untuk mengelakkan muntah di tengah laut.



keindahan alam di sini tidak dapat dipertikaikan


Pulau indah ini adalah salah satu pulau di bawah projekTaman Laut Redang yang paling baik dilestarikan ekosistem lautnya. Hal ini dikelilingi oleh terumbu karang yang terpelihara dan juga merupakan syurga bagi spesies langka ikan. Terdapat lebih daripada 100 jenis karang dan ikan yang hidup di daerah ini. Bahkan kemungkinan penyu hijau dan penyu sisik langka boleh didapati di tempat-tempat pengunjung sedang menyelam.


terumbu karang dan makhluk yang terdapat di dalam air


Selain daripada scuba diving, kita juga boleh memilih untuk pergi untuk aktiviti snorkeling mudah sebagai air tenang Laut China Selatan telah membuat Pulau Lang Tengah tempat yang bagus untuk snorkeling.Air jernih memberikan visibilitas yang sempurna di mana kita boleh melihat setiap makhluk di bawah air laut ini. Berenang dengan pelbagai ikan secara bersama-sama pasti mencipta satu pengalaman yang tak dilupakan.


0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails