Anda mempunyai akaun blogger?

Wednesday, September 29, 2010

MELAWAT KE PAMERAN PENYU DI PUSAT PENERANGAN PENYU


Kesempatan berada selama dua hari di Rantau Abang digunakan sepenuhnya oleh kami untuk melawat ke Pusat Penerangan Penyu iaitu pada hari terakhir kami berada di situ. Pusat ini terletak hanya dilaluan jalan utama Kuantan – Kuala Terengganu dan daripada chalet yang kami menginap hanya 200 meter sahaja jaraknya.


Tujuan pusat ini dibina adalah untuk memberikan pengetahuan kepada pengunjung mengenai penyu dan kenapa kita perlu pulihara penyu daripada pupus. Selain itu tempat ini turut memberi perlindungan, memulihara dan menguruskan penyu di sekitar kawasan ini dan khususnya negeri Terengganu.



bergambar sebelum masuk ke bilik pameran di pusat penerangan penyu


landskap yang cantik


melihat penyu tengah bertelur...


Selain daripada mempamerkan maklumat tentang jenis penyu dan bentuk telur setiap jenis penyu tersebut, cara penetasan telur penyu turut ditunjukkan dengan gambaran grafik yang menarik sekali. Di sini juga, pengunjung boleh melihat pameran bagaimana penyu boleh mengalami kepupusan yang teruk akibat aktiviti manusia pada masa kini.


telur penyu pelbagai saiz mengikut jenis penyu


melihat cara-cara telur penyu menetas


Pusat ini juga mengumpul telur penyu yang telah dijumpai oleh penduduk sekitar denagn secara membeli telur tersebut secara pajakan. Telur tersebut akan dieram untuk tujuan penetasan telur penyu sebagai pemuliharaan. Sebenarnya publisiti pemuliharaan penyu ini telah dilancarkan dan dilaksanakan sejak tahun 2008 lagi.


telur yang baru dikutip....hampir 100 biji sekotak polesterin


Di sebelah luar kawasan pusat penerangan penyu turut dibina kawasan pengeraman telur penyu dan kolam tempat anak-anak penyu dilepaskan selepas menetas sebelum mereka dilepaskan ke laut.


Jika anda ingin mengetahui lebih lanjut tentang penyu, silalah datang ke sini pasti berbaloi-baloi dan tidak jemu...sesungguhnya anda akan berkata Terengganu di hatiku..



kawasan berpasir yang dibina untuk proses penetasan telur penyu..


dapat pegang anak penyu kali ke dua...berbaloi-baloi singgah di sini...


2 comments:

Muhamad Nor said...

Tempat ni, hanya sebagai tempat penerangan mengenai penyu. Penyu hidup tak de, cuma tempat penetasan dan telur penyu ada kat sini.. Boleh la datang kalu nak tahu ttg penyu2 di terengganu ni..

Unknown said...

Menarik..

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails