Anda mempunyai akaun blogger?

Tuesday, September 28, 2010

PENGALAMAN YANG AMAT BERHARGA DI RANTAU ABANG

Pada hujung minggu yang lepas, saya berpeluang bercuti ke Rantau Abang bersama-sama dengan ahli keluarga dan tinggal selama 2 hari 1 malam di chalet De’Teratai Beach Resort. Jarak Rantau Abang adalah sebanyak 65 kilometer dari Kuala Terengganu dan berada di laluan utama Kuantan-Kuala Terengganu. Selama berada di sana, kami dapat menikmati keindahan pantai Rantau Abang sepuas-puasnya.


D'Teratai Beach Resort


menikmati minum petang sambil menikmati keindahan pantai


Selain daripada itu kami juga turut berpeluang melawat ke pusat penetasan penyu milik resort tersebut. Kami melawat kawasan ini bermula dari tempat penetasan telur penyu di dalam pasir iaitu di tepi pantai Rantau Abang di kawasan milik resort dan seterusnya ke tempat penjagaan penyu tersebut. Di pusat penetasan penyu di sini turut memelihara beberapa ekor penyu dewasa.


tempat penetasan dan penjagaan penyu yang ada di resort ini


seronok betul dapat pegang anak penyu yang baru menetas


banyak sungguh anak-anak penyu...comel sangat dan geramnya...


penyu dewasa dalam penjagaan rapi di pusat penjagaan penyu di sini


video pendek semasa melihat penyu di tempat pemeliharaan penyu


Sebenarnya kehadiran kami pada minggu lepas adalah terlewat sedikit kerana seekor penyu telah singgah ke pantai di sini untuk bertelur pada dua minggu yang lepas. Buat masa ini, amat jarang sekali penyu singgah bertelur kemungkinan telah hampir mengalami kepupusan. Memang bersesuaian pihak kerajaan negeri membina pusat penerangan penyu di Rantau Abang dan mengetatkan larangan mengutip telur penyu oleh orang awam.


penyu yang baru singgah bertelur dua minggu yang lepas



Pantai di sini adalah berbeza dengan di pantai-pantai yang lain kerana berbentuk landai dan selamat untuk kanak-kanak mandi. Dan oleh sebab keadaan bentuk muka bumi di sini menyebabkan penyu suka singgah ke sini kerana pantainya landai dan mudah mereka merangkak naik ke tepi pantai. Saya sempat merakamkan pemandangan indah pada waktu hampir senja dan semasa matahari sedang naik. Pengalaman kali ini amat indah dan amat berharga sekali serta berbaloi-baloi kepada kami sekeluarga. Jika anda menikmati pengalaman seperti kami di sini pasti anda akan berkata Terengganu di hatiku. Mungkin pada masa akan datang kami cuba datang ke sini lagi pada masa yang sesuai iaitu semasa penyu singgah ke sini untuk bertelur. InsyaALLAH.....


pemandangan pantai di sini semasa matahari sedang naik


penulis bersama anak-anak di pantai Rantau Abang...pemandangan yang indah di awal pagi


saya amat sukakan pemandangan ini, ada sampan nelayan di lautan tu



2 comments:

Norhaizan Abd Kadir said...

Rasa rindu saat ini...rasa nak pergi lagu..terengganu tetap dihatiku

Asyraf said...

Sayu. Nasib Penyu x terjaga..

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails