Anda mempunyai akaun blogger?

Wednesday, August 4, 2010

MENINJAU AKTIVITI MEMBUAT KEROPOK IKAN DI KUALA KEMAMAN

Keropok ikan adalah sejenis makanan ringan yang digemari oeh penduduk-penduduk dari pelbagai golongan di negara ini dan juga di negara jiran. Keropok adalah sejenis makanan ringan yang digemari ramai oleh penduduk Malaysia. Keropok lazimnya diproses daripada ikan, udang atau sotong yang diadun bersama tepung kanji dan/atau tepung sagu sebagai bahan utama, garam, gula dan MSG sebagai bahan perasa. Jenis-jenis ikan yang biasa digunakan untuk memproses keropok ialah ikan parang, tamban, selayang, kerisi, lolong bara, biji nangka, conor dan lain-lain.


Keropok yang bermutu boleh diperolehi bergantung kepada kesegaran ikan, jenis ikan yang digunakan, nisbah bahan utama serta proses penyediaan. Keropok yang bermutu juga dapat dinilai dari segi rasa, kerangupan serta kembang apabila ianya digoreng didalam minyak panas.



Jika anda ingin melihat bagaimana keropok ikan dihasilkan bolehlah singgah di Kedai Keropok Din Tanjung di Kuala Kemaman, Kemaman. Sebenarnya ramai pengusaha keropok ikan di sini, kebetulan semasa ziarah saya di Kuala Kemaman bulan lepas hati saya terpaut untuk singgah di Kedai Keropok Lekor Din Tanjung kerana nampak buatan keropoknya secara tradisional serta kecil-kecilan. Kedai ini adalah berdekatan dengan Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia (LKIM) Kuala Kemaman, Kemaman.


kedai Keropok Lekor Din Tanjung..terletak di kawasan perkampungan nelayan di Kuala Kemaman


proses membuat keropok ikan masih lagi secara tradisional.....


keropok ikan yang pelbagai jenis potongan dan harga yang berpatutan..


Kedai ini membuat keropok ikan secara tradisional dan kandungan isi ikan pula adalah dari ikan-ikan tamban yang segar dan amat sedap sekali. Pengusaha keropok ini memulakan proses membuat keropok ikan pada awal pagi dan akan mengeringkannya di bawah sinar matahari selama beberapa hari sebelum dijual.


Sebenarnya aktiviti membuat keropok ikan adalah salah satu mata pencarian yang utama penduduk Kuala Kemaman selain daripada mencari ikan di laut.


1 comments:

FaZa said...

Menarik...macamana kita nak kenal keropok kering yang sedap?

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails