Anda mempunyai akaun blogger?

Monday, August 16, 2010

TAMAN PERTANIAN SEKAYU - TAMAN AGRO

Jika artikel sebelum ini, saya telah menceritakan tentang kecantikan Air Terjun/ Hutan Lipur Sekayu kali ini saya ingin berkongsi tentang Taman Pertanian Sekayu. Sebenarnya taman ini terletak di dalam kawasan Taman Pelancongan Sekayu iaitu sebelum Hutan Lipur Sekayu. Pemandangan di sini amat cantik kerana kawasan ini adalah ditanam dengan pelbagai jenis pokok-pokok.


pintu gerbang Taman Pelancongan Sekayu dan pintu masuk Taman Pertanian Sekayu


Selepas anda melalui pintu gerbang Taman Pelancongan Sekayu dan dikenakan bayaran RM1.00 untuk tempat letak kereta, anda akan berjumpa Taman Pertanian Sekayu terlebih dahulu. Sejak dibangunkan kira-kira 25 tahun lalu oleh Jabatan Pertanian Negeri Terengganu, Taman Pertanian Sekayu (TPS) di Hulu Terengganu menjadi taman agro tumpuan penduduk Terengganu dan pelancong luar. Taman Pertanian Sekayu merupakan taman pertanian terbesar dengan keluasan 280 ekar. Terdapat pelbagai jenis tanaman buah-buahan tempatan seperti durian, rambutan, limau, cempedak, belimbing dan sebagainya. Di taman ini juga terdapat kolam rekreasi dan beberapa buah kolam ikan.


antara haiwan yang boleh dilihat di taman ini


Dengan keluasan kira-kira 85 hektar, pengunjung disajikan dengan pelbagai spesis bunga di taman bunga, kolam mandi, taman burung, tasik buatan untuk memancing dan berkayak, taman perikanan dan taman herba. Selain dilengkapi dengan taman permainan kanak-kanak di kaki bukit, terdapat juga beberapa kawasan yang sesuai dijadikan tempat berkelah atau berkhemah berhampiran anak sungai. Berhampiran taman perikanan, pengunjung boleh melihat pelbagai jenis haiwan seperti rusa dan arnab.


kolam yang disediakan di Taman Pertanian Sekayu


Semasa kami singgah di taman ini, terdapat sekumpulan pelajar daripada beberapa sekolah sedang berkhemah di kawasan ini. Kawasan ini memang indah, menarik dan mempunyai pelbagai kemudahan serta selamat sebagai kawasan perkhemahan. Selain daripada itu, taman ini memang sesuai diadakan majlis untuk Hari Keluarga dan lain-lain lagi. Jadi tidak rugi jika anda bertandang ke sini kerana terdapat pelbagai aktiviti yang boleh anda lakukan.



pohoh-pohon yang hijau dan indah...


0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails