Anda mempunyai akaun blogger?

Saturday, August 21, 2010

PENGALAMAN MENAIKI BAS CAS LIGAS - BAS BANDAR

Pengalaman kami sekeluarga menaiki bas cas ligas untuk bergerak dari Taman Tamadun Islam ke Muzium Negeri Terengganu pada bulan lepas amat menarik sekali. Kebiasaannya kami hanya melihat bas ini menyusuri jalan raya di dalam bandar Kuala Terengganu dan tidak pernah cuba untuk naik. Kebetulan pula Muzium Negeri Terengganu berada dalam laluan perkhidmatannya, kami mengambil peluang sebagai pengalaman kali pertama menaikinya untuk ke Muzium Negeri Terengganu dari Taman Tamadun Islam . Semasa kami sekeluarga menaiki bas ini, ramai penumpangnya ialah pelancong daripada luar negara yang bertujuan untuk ke bandar selepas melawat Taman Tamadun Islam.


pandangan hadapan bas cas ligas...rekabentuk bas yang menarik dan unik


laluan bas (klik pada gambar untuk lebih besar dan jelas)


Tambang bas cas ligas ini berbeza dengan perkhidmatan bas-bas yang lain kerana bayaran hanya RM1.00 untuk sehala walau ke mana-mana destinasi. Bas ini unik kerana rekabentuk luaran dan dalaman adalah mengekalkan warisan dan ciri-ciri budaya masyarakat Timur. Bas ini amat selesa sekali kerana dilengkapi dengan penghawa dingin serta selamat kepada penumpang kerana dilengkapi dengan cctv. Pada pendapat saya, dengan adanya sistem pengangkutan seperti ini, ini membuktikan negeri Terengganu adalah sebuah negeri yang penuh dengan ciri-ciri budaya masyarakat Timur dan mempunyai tempat-tempat yang menarik untuk dilawati. Seterusnya ianya akan menjadi tarikan kepada pengunjung samaada di dalam negara mahupun di luar negara.


rekabentuk dalaman yang unik serta amat selesa sekali




video pendek pemandangan di luar bas semasa menaiki bas cas ligas dari Taman Tamadun Islam ke Muzium Negeri Terengganu

Daripada maklumat laman web bas cas ligas, projek ini dinamakan sistem pengangkutan bas awam terengganu yang menyediakan bas sebagai mod pengangkutan awam. Ia merupakan sistem pengangkutan yang bersepadu, selamat, dipercayai dan efisien kepada rakyat terengganu. Sistem pengangkutan bas awam ini diterajui oleh caS ligaS Sdn. Bhd. yang merupakan syarikat anak yang diperbadankan sepenuhnya oleh Perbadanan Memajukan Iktisad Negeri Terengganu (PMINT).


Laluan operasi bas cas ligas ini adalah seperti yang berikut :

· i) Laluan Chendering

· ii) Laluan Taman Tamadun Islam

· iii) Laluan Batu Enam/Gong Badak


Untuk penerangan lanjut sila ke laman web caS ligaS sdn bhd http://www.casligas.com.my/v1/index.php


untuk melihat jadual perjalanan Cas Ligas sila klik di sini http://berbaloiditerengganukita.blogspot.com/2010/10/jadual-bas-cas-ligas.html


2 comments:

Unknown said...

berapa buah bas bandar yang beroperasi

Anonymous said...

X ikot jadual pn

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails