Anda mempunyai akaun blogger?

Monday, November 29, 2010

MAKAN LEMPENG NYIUR DI KEDAI MAKAN SUKA RAMAI KG. MERAGA BERIS

Pada petang semalam, kami bertolak ke Kuala Terengganu agak lewat dan perut pula tidak terisi pula dengan apa-apa makanan petang. Akibatnya perut mula la berkeroncong sepanjang perjalanan dari Kuantan ke Kemaman. Apalagi sampai sahaja di Kg Meraga Beris, suami mengajak untuk singgah makan di Kedai Makan Suka Ramai yang biasa kami singgah sebelum ini jika melalui jalan pantai pada lewat petang. Sebenarnya kedai ini hanya beroperasi pada waktu petang sehingga lewat malam dan tutup pada siang hari.


Kedai ini terletak di Kg Meraga Beris dan berada di dalam daerah Kemaman. Jika anda biasa menginap di Awana Kijal Hotel, Warung Lempeng Nyiur ini adalah terletak selepas hotel tersebut jika dari Kuala Terengganu dan berada di sebelah kiri jalan yang anda lalui. Manakala jika anda dari arah Kuantan, kedai ini terletak di sebelah kanan anda dan sebelum Awana Kijal Hotel. Sila klik di sini untuk ke google maps. Kedai ini tiada papan tanda diletakkan di hadapan warongnya, dan mungkin jika anda masuk ke dalam kedai ini barulah anda terlihat papan tanda kedai ini di dalam kedainya.



papan tanda Kedai Makan Suka Ramai di dalam warong ini.


papan tanda SUP KAMBING sahaja yang ada di luar warong ini



Selain daripada menempah masakan panas, kami turut membuat pesanan lempeng nyiur sebagai makanan sampingan. Kadang-kadang anak saya hanya makan lempeng nyiur sahaja dan sudah cukup memadai kerana lempeng ini diperbuat daripada tepung gandum. Oleh itu, Lempeng Nyiur ini dikategorikan makanana yang berkarbohidrat dan khasiatnya juga seumpama nasi. Lempeng nyiur di Kedai Makan Suka Ramai ini sedap kerana disediakan bersama kuah kari daging. Kadang-kadang kami akan membuat pesanan tambahan yang lain kerana tidak mencukupi kerana semua anak-anak dan saya sendiri menyukainya.



lempeng nyiur yang disediakan bersama kari daging




6 comments:

Cempakamelati said...

Wow sedap lempeng yiur ni..masa kecik-kecik arwah nenek selalu la buat...lempeng pisang ... fuh sedap..

nur easy said...

menu klasik ni.. sedap kan ;)

Norhaizan Abd Kadir said...

ya betul memang sedap..ada satu tempat dekat jalan g k.ganu lepas Marang lagi sedap...namanya Restoran LEMPENG...nanti saya g kedai tu....dan saya upload..lempeng nyiur kat situ lagi sedap..

haffizmohdnoor said...

sedap nyer.. meleleh air liur
name p0n lain macam je..

Norhaizan Abd Kadir said...

memang sedap....jika dicicah dgn kari dagingnya yg koww...

Unknown said...

Tempat ni dah jadi taman perumahan

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails