Anda mempunyai akaun blogger?

Sunday, November 7, 2010

LAYANAN KEDAI KEROPOK LEKOR BTB BAGAI TUNGGU GILIRAN KAUNTER BANK



Jika sebelum ini saya pernah memasukkan cerita tentang kesedapan keropok lekor bukit tok beng, dan kali ini sekali lagi saya akan bercerita tentang perkara yang sama. Pada hari semalam (hari Sabtu) semasa berada di Kuala Terengganu saya sempat singgah ke Kedai keropok lekor Bukit Tok Beng untuk membeli keropok lekor untuk dibawa balik ke Kuantan. Kedai ini terletak di Kampung Bukit Tok Beng yang merupakan laluan ke Lapangan Terbang Sultan Mahmud. Jika anda yang tidak biasa dengan tempat ini, sila klik untuk ke google maps.


papan tanda kedai keropok btb


masa operasi kedai keropok ini serta senarai nama beserta nombor telefon untuk tempahan.


Kebiasaannya suami saya yang akan membeli keropok di sini jika dia pulang ke Kuantan, tetapi kali ini giliran saya sendiri untuk membeli kerana kebetulan kami sekeluarga berada di sini. Pada mulanya saya amat gembira kerana di kaunter tempat membeli keropok lengang dan hanya ada beberapa pelanggan sahaja yang sedang membeli. Dengan segera saya meminta keropok lekor rebus sebanyak RM30.00 stok untuk seminggu di rumah, dengan segera gadis yang bertugas menegur supaya saya untuk mengambil nombor. Patutlah semasa saya masuk ke kedai ini ramai pengunjung yang sedang duduk dan hanya beberapa orang sahaja yang sedang berdiri kerana giliran nombornya. Tetapi di bahagian keropok lekor yang siap digoreng dan dimakan terus tidak perlu untuk beratur panjang pula.


nombor giliran saya, terpaksa menunggu kira-kira 27 orang lagi sebelum saya


semua menunggu giliran dengan duduk sahaja, tak payah nak beratur macam dulu-dulu


Tanpa berfikir panjang saya segera menekan nombor di sudut yang disediakan seperti di bank. Dalam hati saya berkata, “semakin maju kedai ini dan ramai pelanggan yang datang membeli keropok di sini dan terpaksa menggunakan sistem giliran bernombor ala-ala bank pula”. Mungkin sistem giliran bernombor ini baru dilaksanakan dalam beberapa bulan ini, kerana sebelum ini tidaklah seperti ini tetapi terpaksalah kita beratur panjang berjam-jam pula. Walaupun menunggu lama tetapi berbaloi kerana keropoknya memang sedap dan tidak jemu di makan berulang kali. Daripada perbualan saya dengan pekerja di kedai ini, sumber ikan untuk membuat keropok lekor di sini adalah daripada ikan yang segar semuanya. Tidak dinafikan keropoknya memang sedap dan jika anda ke sini pasti akan kembali lagi ke sini pada masa akan datang.


tempat merebus keropok lekor, besar dan banyak betul periuknya dan hanya menggunakan kayu api (ala tradisional juga ni)


inilah rupa keropok btb..sedap...makan masa panas-panas sedap lagi


0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails