Anda mempunyai akaun blogger?

Wednesday, January 5, 2011

MENIKMATI KEINDAHAN MALAM DI PULAU WARISAN

Setelah lama tidak memasukkan cerita tentang negeri Terengganu ke dalam blog ini kerana kesibukan pembukaan sesi persekolahan yang baru dan artikel kali ini saya ingin bercerita tentang keindahan malam di Pulau Warisan yang terletak di belakang Kampung Cina. Sebenarnya lawatan ke Pulau Warisan ini telah diadakan semasa cuti sekolah sebelum ini lagi tetapi dibiarkan untuk mencari bahan bergambar pada siang harinya tetapi tidak kesampaian akibat kekangan masa. Mungkin pada masa akan datang, saya akan berkongsi pula cerita tentang Pulau Warisan ini semasa waktu siang.



Kami sempat singgah sebentar di sini semasa baru sahaja tiba di Kuala Terengganu pada waktu malamnya untuk menemani suami yang bekerja di sini pada keesokan harinya. Sebenarnya sebelum ini sudah beberapa kali juga kami singgah di sini iaitu semasa Pulau Warisan ini dalam pembinaan. Pulau Warisan ini adalah terletak di belakang kampung yang bersejarah di Kuala Terengganu iaitu Kampung Cina dan merupakan salah satu lokasi pelancongan dan bukti yang negeri Terengganu adalah bandar raya pesisir air.



Laluan di Sungai Terengganu yang berukir..nampak cantik sangat


pintu gerbang masuk ke Pulau Warisan dari Kampung Cina


sinaran lampu yang menarik


Sebenarnya Pulau Warisan ini tampak cantik pada siang hari dengan seni binaan yang unik malah pada waktu malamnya jua. Semasa pertama kali singgah di sini dari jauh lagi kelihatan sinaran cahaya dari sini terutama semasa melalui jambatan dari belakang Kampung Cina ke Pulau Warisan ini. Sinaran cahaya lampu di pintu gerbang semasa melalui jambatan ini akan berubah secara berselang seli. Pulau Warisan ini luas dan lokasinya amat bersesuaian untuk diadakan karnival, majlis-majlis dan juga sebagai tempat pameran.

keindahan malam di bandar raya Kuala Terengganu yang berlatarkan Kampung Cina



lampu di pintu gerbang ini akan berubah warna secara berselang seli


Daripada sumber bacaan saya di dalam laman web http://daruliman.wordpress.com mengatakan kerajaan negeri mengeluarkan perbelanjaan kira-kira RM60 juta untuk membangunkan pulau berkenaan termasuk mengubah wajah daratan sekali gus menjadi destinasi pelancongan baru di Terengganu. Perbelanjaan itu juga untuk pembiayaan bagi menambah serta mendalamkan Sungai Kuala Terengganu yang berlatarbelakangkan Kampung Cina
.


Selain daripada itu juga, kerjaan negeri turut sedang berusaha untuk membangunkan Pulau Warisan ini termasuk perkhidmatan bot atau river cruise yang lengkap dengan restoran terapung di atasnya. Pastinya pada masa akan datang tempat ini menjadi bualan kepada para pelancong dalam dan juga luar negara dengan prasarana yang sedang dibangunkan ini.


ramai pengunjung sedang menikmati keindahan malam di sini


3 comments:

Anonymous said...

skg dah siap ke pulau warisan nie?cantik sgt2..

Norhaizan Abd Kadir said...

sudah siap dh...g la jalan2...hehe...

Unknown said...

bru j pi kelmarin

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails