Anda mempunyai akaun blogger?

Monday, December 27, 2010

PENGALAMAN INDAH SEMASA MENGINAP DI RIYAZ HERITAGE

Kami sekeluarga berpeluang menginap di Riyaz Heritage Resort & Spa pada minggu lepas dengan perasaan yang gembira sekali terutama tiga anak terunaku. Sebenarnya pengalaman bermalam di hotel sekitar Kuala Terengganu sudah biasa dinikmati setelah suami bekerja di negeri ini apabila suami perlu ke sini atas tuntutan kerja luar. Bayangkan sejak awal tahun 2006 setelah suami dipindahkan dari tempat kerja di Sandakan, Sabah ke Kemaman dan akhirnya di Kuala Terengganu sendiri, kami sudah biasa berulang alik dari rumah di Kuantan ke Kuala Terengganu.


inilah bilik yang kami menginap 1401

papan tanda arah ke tempat-tempat di kawasan hotel ini


Antara hotel yang biasa kami menginap ialah di Permai Inn Hotel, Terengganu Equesterian Resort (TER), Awana Kijal Golf, Beach & Spa dan lain-lain lagi tetapi inilah pertama kalinya kami menginap di hotel yang bertaraf lima bintang dan terdapat perkhidmatan yang lain daripada hotel yang pernah kami menginap. Perkhidmatan yang kami maksudkan ialah, kereta golf milik hotel yang akan membawa kami serta barang-barang ke bilik yang kami akan menginap. Jadi, kami tidak perlu berjalan kaki dari tempat letak kereta ke bilik yang direkabentuk ala tradisional melayu lama ini.


kereta golf yang disediakan untuk penginap hotel untuk ke bilik dan sebaliknya ke lobby hotel


Sekiranya pengunjung yang sukakan kehidupan yang lebih privasi bolehlah ke sini kerana setiap bilik yang diduduki adalah berjauhan antara satu sama lain. Pemandangan hadapan di bilik-bilik adalah amat mengujakan kerana kelihatan kawasan bukit-bukau dan kampung serta kelihatan sebuah bengkel membuat bot atau kapal besar. Suasana dalam bilik di sini sememangnya luas dan menenangkan, alatan bilik tidur dan bilik mandi yang mewah dan terdapat juga makanan ringan yang boleh dibeli di dalam bilik anda sendiri jika anda lupa untuk membawa makanan ringan bersama-sama.


Cafe di hotel pula mempunyai pemandangan yang indah yang berada di pinggir sungai Terengganu dan dapat pula melihat kapal-kapal keluar dan masuk ke muara sungai ini. Makanan yang disediakan di cafe hotel ini turut menyelerakan dan yang paling tidak akan anda lupakan ialah nasi lemak dan nasi dagangnya yang sememangnya menyelerakan.


kanak-kanak yang paling suka jika tidur di hotel

antara kemudahan di dalam bilik yang kami menginap


menikmati keindahan alam di serambi bilik yang kami duduki

pemandangan indah di cafe hotel


Anak-anak yang paling suka kerana aktiviti mandi di kolam di mana-mana hotel yang kami menginap. Selain daripada itu, pihak hotel turut menyediakan aktiviti yang mungkin boleh mengisi masa lapang keluarga dengan tayangan filem-filem yang bersesuaian. Pada malam kami menginap tersebut, tayangan filem "Avatar" telah diadakan. Walaupun tidak berpeluang menginap semasa pertandingan Monsoon Cup baru-baru ini sememangnya meriah juga dengan aktiviti seumpama ini.


inilah aktiviti anak-anak jika ke mana-mana hotel yang menyediakan kolam


Sesungguhnya berbaloi jika menginap di sini walaupun hanya semalaman sahaja kerana Riyaz Heritage Marina & Spa ini diantara hotel bertaraf lima bintang yang mengekalkan budaya melayu dengan rekabentuk biliknya dan menu makanannya seperti nasi lemak dan nasi dagang. Kiranya bersesuaianlah hotel ini dijadikan sebagai tempat pertandingan Monsoon Cup kerana dapat memperkenalkan budaya negara kita di mata dunia.


tiga teruna sedang menuju ke tempat pertandingan Monsoon Cup

Nasi Dagang antara makanan tradisi negeri Terengganu yang disediakan di dalam menu pagi di hotel ini


5 comments:

Anonymous said...

wah best yerk g hotel ni...ni kena bawa family ke sana ni...

Tie HT said...

mewah ea..tapi berbaloi

Norhaizan Abd Kadir said...

yup memang berbaloi2....;)

Unknown said...

agak2 brp ye kos smlm ri-yaz ni yea.....

Anonymous said...

oohh hotel ni macam the aryani di kawasan merang..the aryani pun sangat privasi..suka la resort2 mcm ni :)

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails