Anda mempunyai akaun blogger?

Wednesday, September 15, 2010

BERENDAM AIR PANAS DI KOLAM LA AIR PANAS

Selepas mandi di Hutan Lipur Lata Tembakah baru-baru ini , kami terus bergerak ke Kolam Air Panas La yang dianggarkan hampir 28 kilometer dari Bandar Jerteh. Untuk ke sini kami melalui kampung La dan akhirnya perlu melalui kawasan kebun kelapa sawit di Felda Tenang. Pusat rekreasi ini sebenarnya sudah lama wujud dan dikunjungi oleh penduduk tempatan pada setiap hujung minggu dan cuti am untuk menikmati keindahan alam semulajadi. Pengunjung berpeluang melihat air hangat yang keluar menerusi lubang dari sebuah bukit dan terus mengalir ke dalam kolam yang disediakan.



peta di Kolam Air Panas La dan pokok kelapa sawit menunjukkan kawasan ini adalah berhampiran kawasan kebun kelapa sawit



rombongan kami bergerak ke kolam utama


sungai yang terdapat di bawah..manakala kolam air panas di atas


punca kolam air panas


Semasa kami singgah ke sini, ramai pengunjung yang sedang berendam di dalam kolam air panas dan juga air sungai yang terletak berhampiran dengan kolam air panas tersebut. Air hangat yang mengalir ini dikatakan mengandungi kimia "SULFUR" atau belerang dengan kehangatannya mencapai 49 darjah celsius. Ianya berkhasiat untuk mengubati penyakit kulit dan juga boleh dimandi. Tarikan utama adalah air hangat semulajadi yang menjadi kepercayaan masyarakat yang dapat menyembuhkan penyakit selain mendapatkan kesegaran tubuh badan.



ramai betul pengunjung datang..mungkin masih bercuti hari raya lagi seperti kami



Kolam Air Panas La ini menyediakan banyak kemudahan untuk orang ramai seperti wakaf untuk berehat, musalla, tandas awam, restoran dan lain-lain lagi. Semasa kami singgah di sini, terdapat pembangunan di sebelah tempat ini. Saya percaya daripada bentuk pembangunan yang sedang dilakukan tersebut adalah pembangunan chalet atau resort.



kolam air panas untuk lelaki...nampak menarik


musalla yang disediakan kepada pengunjung


Saya paling suka pada pengurusan di sini, di mana kolam-kolam di sini diasingkan kolam lelaki dan perempuan kecuali di kolam utama iaitu di kawasan punca air panas. Sememangnya ramai pengunjung sukakan kawasan seperti ini untuk tempat pelancongan selain dapat menjaga kesihatan badan. Manakala kanak-kanak pula lebih suka bermain di dalam sungai yang mengalir di bawah kolam air panas ini. Tambahan pula airnya yang tidak dalam sesuai sangat untuk anak-anak saya yang masih kecil. Sehinggakan mereka menangis kerana tidak puas bermain-main di dalam sungai tersebut kerana kami perlu bergerak untuk balik ke Kuantan pula selepas itu.


anak-anak saya yang paling suka mandi di sungai



0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails