Anda mempunyai akaun blogger?

Sunday, August 22, 2010

KEINDAHAN LAUTAN BIRU DI PANTAI RHU SEPULUH

Setiap kali kami sekeluarga melalui jalan pantai di sini, hati saya tertawan apabila berada di sini tatkala mata dijamu dengan keindahan lautan biru Pantai Rhu Sepuluh. Pantai Rhu Sepuluh adalah terletak di daerah Setiu dan ianya amat popular kerana berdekatan di jalan utama dari Terengganu ke negeri Kelantan dan dari Kelantan ke Terengganu. Pantai Rhu Sepuluh hanya 400 meter daripada Kampung Penarik dan berdekatan dengan Kem Seri Bari.


papan tanda ke Pantai Rhu Sepuluh

Pantai ini amat popular dengan sotong dan ikan goreng celup tepung yang segar kerana berdekatan dengan kawasan nelayan menaikkan ikan. Malah di tepi pantai ini terdapat deretan gerai yang menjual ikan-ikan yang baru sahaja sampai dari laut. Mungkin artikel akan datang saya akan cuba berkongsi dengan pengunjung blog tentang kedai yang menjual ikan dan sotong goreng celup tepung yang popular di kawasan ini.



Di sebabkan pantai ini berada di tepi laluan jalan utama dari Terengganu dan Kelantan, banyak kemudahan yang disediakan oleh pihak Majlis Daerah Setiu. Antara kemudahan tersebut ialah pembinaan taman permainan untuk kanak-kanak, tandas-tandas awam, masjid dan homestay turut dibina kepada pengunjung yang berminat untuk bermalam di sini.


antara kemudahan yang disediakan di kawasan pantai ini



anak-anak saya gemar bermain di sini

Sepanjang perjalanan melalui kawasan pantai ini memang amat menarik sekali dan tenang kerana anda dapat melihat laut biru yang terbentang luas dan dipagari pula dengan pohon-pohon kelapa serta pokok ru yang melambai-lambai ditiup angin. Jika kami sekeluarga balik ke negeri Kelantan, pasti pantai ini menjadi lokasi wajib untuk singgah.


Anak-anak saya amat gembira berada di sini kerana boleh berlari-larian di pantainya yang luas dan nyaman serta bermain-main di tempat permainan. Tambahan pula, pihak Majlis Daerah Setiu banyak menyediakan wakaf kepada pengunjung untuk berehat-rehat ataupun untuk menikmati makanan.


pemandangan pantai yang mendamaikan...



0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails