Anda mempunyai akaun blogger?

Monday, August 30, 2010

TARIKAN KEINDAHAN DI PANTAI PANDAK,CENDERING

Kami sekeluarga singgah sebentar di Pantai Pandak, Cendering semasa perjalanan balik ke Kuantan. Sebenarnya ini adalah kali pertama kami singgah ke sini walaupun biasa melihat papan tanda Pantai Pandak dari jalan utama Kuala Terengganu ke Kuantan.


papan tanda ke Pantai Pandak dari jalan utama Kuala Terengganu ke Kuantan


Sampai sahaja di pantai ini, hati saya amat girang sekali apabila melihat keindahan pantainya yang berbentuk berbentuk U yang sangat unik seperti berada di kawasan pantai di luar negara. Apa lagi sampai sahaja ke sini, saya memanggil tiga orang model cilik untuk cepat-cepat bergambar kerana semasa kami singgah, matahari baru sahaja naik. Pemandangan yang dikira cantik bagi saya walaupun tidak mengambil kursus fotografi secara khusus.


kanak-kanak sedang bermain-main di tepi pantai


tiga batang pokok kelapa yang menambahkan keindahan pantai ini


beberapa pengunjung yang sedang mandi-manda


Semasa kami singgah ke sini, beberapa orang pengunjung sedang mandi dan ada juga yang sedang mencari sesuatu di dalam laut. Mungkin masa ini musim mencari kepah atau ketam.


Daripada carian di dalam google, Pantai Pandak di Chendering dekat sini memang digemari pengunjung kerana persekitaran pantainya yang cantik. Selain berbentuk lagun, pesisir pantai yang dipenuhi pasir bersih dan putih itu dilihat amat sesuai bagi pengunjung untuk mandi-manda.


Namun di sebalik keindahan itu, Pantai Pandak juga ada siri hitamnya kerana banyak merekodkan kejadian lemas sejak beberapa tahun lalu.Disebabkan banyak kes mati lemas yang berlaku, ada sesetengah penduduk setempat mendakwa kawasan itu ‘berpuaka’ dan sentiasa menagih ‘korban’ manusia setiap tahun.


Mungkin pantai ini terlalu cantik tetapi tidak sesuai untuk mandi manda kerana faktor geografinya dan ianya hanya sesuai untuk kita menikmati keindahan pantainya disamping berkelah bersama keluarga tersayang atau sahabat handai.


0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails