Anda mempunyai akaun blogger?

Monday, September 20, 2010

REKABENTUK BAZAAR WARISAN BERCIRIKAN SENIBINA TRADISIONAL TERENGGANU

Semasa pertama kali melihat rekabentuk bangunan Bazaar Warisan yang terletak berhadapan dengan Pasar Besar Kedai Payang atau dikenali Pasar Payang, hati saya terdetik bazar ini merupakan antara bangunan yang paling cantik rekabentuknya yang pernah saya jumpa di bandar Kuala Terengganu ini. Bazaar Warisan ini pasti mempersonakan kepada semua pengunjung yang lalu-lalang di sini. Rekabentuknya yang bercirikan senibina tradisional negeri Terengganu dan amat unik sekali.



pandangan hadapan di Bazaar Warisan


pandangan sisi Bazaar Warisan pada waktu pagi semasa peniaga sibuk membuka kedai masing-masing



Kedai yang dibuka di bazar ini sebenarnya sama sahaja di Pasar Payang iaitu menjual songket, batik, kraftangan dan pelbagai barangan lagi. Tetapi kedai-kedai di sini lebih eksklusif dan unik serta lebih luas berbanding di Pasar Payang. Selain daripada itu, pemandangan di atas bazar ini amat indah kerana menghadap ke laut dan dari tingkat atas dapat melihat keindahan muara Sungai Terengganu dengan jelas.



kualiti barangan dan harganya sama dengan di Pasar Payang tetapi kedainya yang eksklusif dan unik


Semasa berlegar-legar di dalam bangunan ini, saya berkenan dengan sebuah kedai yang menjual barangan cenderamata. Kedai yang dinamakan sebagai Batrisha Craft T5-3 tersebut menjual barangan cenderamata yang amat menarik sekali. Mungkin artikel akan datang saya akan cuba menonjolkan artikel tentang barangan cenderamata yang dijual di situ.



Di Bazaar Warisan ini, kita tidak perlu susah untuk naik tangga untuk ke tingkat seterusnya kerana terdapat eskalator atau tangga bergerak yang disediakan kepada para pengunjung. Selain daripada itu, daripada tangga bergerak tersebut para pengunjung boleh terus ke puncak Bukit Puteri tanpa menaiki tangga seperti sebelum ini.



tangga bergerak yang disediakan kepada pengunjung


Pulau Duyong yang boleh dilihat dari atas Bazaar Warisan ini


1 comments:

Muhamad Nor said...

Bazar warisan ni kedai belah bawah je buka. yang kat atas dah banyak tutup

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails