Anda mempunyai akaun blogger?

Friday, August 20, 2010

MELAWAT KE MUZIUM NEGERI TERENGGANU

Artikel kali ini saya ingin berkongsi tentang lawatan kami sekeluarga ke Muzium Negeri Terengganu pada penghujung bulan Julai yang lepas. Sebenarnya sudah lama kami ke sana tetapi masa tidak mengizinkan untuk berkongsi cerita tersebut kepada pengunjung blog kerana kekangan masa di Bulan Ramadhan ini. Muzium ini terletak di Kampung Bukit Losong dan berdekatan dengan Taman Tamadun Islam.

uniknya rekabentuk Muzium Negeri Terengganu



lokasi Muzium Negeri Terengganu



bergambar di papan tanda Kompleks Muzium Negeri Terengganu


Daripada carian di dalam laman web Muzium Negeri Terengganu, muzium ini telah ditubuhkan pada tahun 1976 di bawah Enakmen Bil. 9 Tahun 1976 dan diluluskan oleh Dewan Undangan Negeri pada 28 Disember 1976, berkuatkuasa pada 1 November 1977. Bermula dengan sejarah jumpaan Batu Bersurat Terengganu di Kampung Buloh, Hulu Terengganu oleh Syed Hussein Ghulam Al Bukhari pada tahun 1902.


Batu Bersurat itu dibawa ke Singapura untuk disimpan dan dipamerkan di Muzium Gambar Raffles pada tahun 1923. Pada 3 Februari 1974, sebuah jawatankuasa untuk menguruskan hal ehwal yang berkaitan dengan penubuhan Muzium Negeri telah dibentuk. Pada Julai 1992, Batu Bersurat telah diserahkan kembali kepada Kerajaan Negeri Terengganu dari Muzium Negara.


Harga tiket untuk masuk ke muzium negeri ini hanya RM5.00 untuk dewasa manakala kanak-kanak di bawah umur 7 tahun ke atas hanya RM2.00 sahaja. Pelajar yang berpakaian seragam sekolah hanya dikenakan bayaran RM1.00 dan kanak-kanak di bawah umur 7 tahun adalah percuma.


pelan lokasi yang diambil daripada laman web Muzium Negeri Terengganu


pameran kenderaan antik di hadapan pintu masuk ke muzium


tangga untuk ke pintu masuk ke dalam Muzium...


Tasik yang terletak di aras bawah bangunan Muzium Negeri Terengganu,

kenderaan yang digunakan untuk melewati kawasan muzium dan gambaran pembuatan tembaga


Muzium ini mempamerkan sejarah kedatangan islam dan menyimpan semua artifak-artifak yang telah ditemui di negeri Terengganu. Selain daripada itu, muzium ini turut memaparkan semua gambaran aktiviti kraftangan di negeri Terengganu antaranya proses pembuatan sutera, tembaga, anyaman tikar, pembuatan bot, senjata dan lain-lain lagi. Salasilah dan pemasyuran Sultan dan Sultanah negeri Terengganu turut diabadikan di muzium ini. Sejarah pembangunan negeri Terengganu turut dipaparkan di sini. Selain daripada pameran tersebut, muzium ini turut menyediakan tontonan video yang boleh di kawal oleh pengunjung antaranya tentang penemuan batu bersurat dan cara-cara buatan semua kraftangan yang ada di negeri Terengganu.


Jika anda ke negeri Terengganu jangan lupa singgah ke Muzium Negeri Terengganu untuk melawat tempat yang penuh bersejarah ini. Bak kata pepatah melayu "Siapalah Kita Tanpa Sejarah".


Waktu Operasi Muzium ini ialah :

Hari Sabtu hingga Khamis

- bermula jam 9.00 pagi - 5.00 petang


Hari Jumaat

- bermula jam 9.00 pagi - 12.00 tengahari

- dibuka semula pada jam 3.00 petang - 5.00 petang


Hari Kelepasan Am

- bermula jam 9.00 pagi - 5.00 petang


Hari Raya Aidilfitri dan Aidiladha

- ditutup pada Hari Raya Pertama & Kedua sahaja



untuk keterangan lebih lanjut tentang Muzium Negeri Terengganu ini sila layari laman web : http://museum.terengganu.gov.my/



1 comments:

Riko Adryansyah said...

Assalamualaikum Tuan/Puan.

Salam dari Kita Holidays Travel & Tour Indonesia.
Kalau Tuan/Puan nak melawat ke Indonesia, jangan risau hati sila hubungi :

KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
Tour operator & Travel Agency

Apa bila Tuan/Puan ingin melawat bersama family atau rakan-rakan kat Padang - Bukittinggi dan memerlukan kenderaan jangan risau hati, KITA HOLIDAYS INDONESIA menyediakan PAKET TOUR dan PENGKHIDMATAN KENDERAAN dengan harga yang sangat berpatutan, dan dengan driver yang mesra, educated, baik hati,sopan dan sudah lama berpengalaman dalam memberikan pelayanan pada pelancong dari Malaysia. Menjadikan lawatan Tuan/Puan sangat berbaloi dan bermakna.

Contact person :
RIKO ADRYANSYAH

Mobile : +62 813 6565 4104 ( WhatsApp )
E_mail : riko_kitaholidays@yahoo.com

Wassalam

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails