Anda mempunyai akaun blogger?

Thursday, September 23, 2010

PANORAMA YANG INDAH DI HUTAN LIPUR LATA TEMBAKAH

Hutan Lipur Lata Tembakah adalah sebuah tempat yang tidak asing lagi kepada penduduk tempatan di kawasan sekitar daerah Besut, malah seluruh negara amnya. Jarak dari bandar Jerteh ke sini adalah dianggarkan 25 - 30 kilometer manakala dari Kuala Terengganu dianggarkan 65 kilometer. Untuk ke sana pengunjung perlu melalui beberapa buah kampung jika dari arah bandar Jerteh.


papan tanda Hutan Lipur Lata Tembakah


Kami sekeluarga telah singgah ke sini semasa di dalam perjalanan pulang ke Kuantan selepas bercuti hari raya puasa baru-baru ini. Seawal pagi lagi kami telah sampai di sini tetapi rupanya sudah ramai pengunjung yang sampai sebelum kami. Rupanya di Hutan Lipur Lata Tembakah ini mempunyai air terjun yang bertingkat-tingkat iaitu sebanyak lima tingkat.



bergambar kenangan di tugu penerangan hutan lipur lata tembakah


sungainya yang mengalir jernih..menenangkan kepada sesiapa sahaja yang berada di sini


jenis tingkat air terjun dan masa yang diambil untuk ke sana


Untuk masuk ke kawasan air terjun ini, pengunjung perlu melalui jambatan gantung sepanjang 30 meter untuk menyeberangi sungai yang dinamakan Sungai Tenang. Di kawasan ini mempunyai banyak kemudahan yang telah disediakan antaranya surau, taman permainan, wakaf tempat rehat, tandas, bilik persalinan dan lain-lain lagi.


jambatan gantung menghubungkan antara dua daratan


konsep tempat duduk yang dibina sesuai dengan keadaan di sini...bentuk cendawan


banyak chalet yang dibina di sini


harga sewaan tapak perkhemahan dan chalet-chalet di sini


seronoknya jika dapat duduk di chalet ini...di tepi sungai..


Jika ke sini, pasti pengunjung tidak melepaskan peluang untuk mandi di dalam air terjunnya yang sejuk dan nyaman. Tujuan sebenarnya kami ke sini hanya ingin mengambil gambar kenangan dan hanya sebagai bahan untuk dimuatkan ke dalam blog ini sahaja. Tetapi bila melihat keseronokan pengunjung lain yang mandi di sini, niat kami bertukar pula untuk turut mandi bersama-sama pengunjung yang sedang mandi. Kami hanya sempat mandi di air terjun yang pertama sahaja kerana kekangan masa untuk bergerak balik ke Kuantan. Mungkin pada masa akan datang kami akan singgah ke sini semula untuk lebih lama serta merasai sendiri mandi di kawasan air terjunnya yang bertingkat-tingkat tersebut.



cantik sungguh pemandangan di sini


sejuk dan jernih air di sini...grrr....sebab masih awal pagi lagi..



mandi di dalam air terjun tingkat yang kedua, ketiga, keempat dan kelima adalah impian saya pada masa akan datang...





video pendek pemandangan sungai yang jernih di Lata Tembakah

0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails