Anda mempunyai akaun blogger?

Thursday, September 2, 2010

KEUNIKAN SURAU HAJI MOHD KERINCI, KUALA TERENGGANU

Artikel kali ini saya ingin berkongsi dengan pengunjung blog tentang surau yang unik dan penuh dengan kesenian yang terletak di dalam bandar Kuala Terengganu. Sebenarnya saya pun tidak dapat mengesan sejarah surau ini dan tahun bila ianya dibina. Tetapi daripada binaan dan kesenian surau ini, dapat saya gambarkan surau ini adalah antara surau yang tertua yang terdapat di negeri ini. Surau yang dimaksudkan ialah Surau Hj Mohd Kerinci, Tanjung, Kuala Terengganu.


papan tanda Surau Haji Mohd Kerinci


Surau Hj Mohd Kerinci ini terletak berhampiran dengan Dataran Syahbandar, Kuala Terengganu. Saya berpeluang ke sini semasa berkunjung ke bazar ramadhan di Dataran Syahbandar pada minggu yang lepas. Apa lagi, apabila terlihat sesuatu yang unik saya tidak akan melepaskan peluang untuk mengambil gambar surau tersebut untuk dijadikan bahan di dalam blog ini.


Apa yang uniknya, surau ini ialah dengan kesenian kayu yang ditonjolkan dan juga masih mengekalkan binaan asal walaupun kemajuan senibina negara pada masa kini pada tahap yang amat membanggakan. Selain daripada itu apa yang menarik perhatian saya terhadap surau ini ialah sumber air yang digunakan untuk mengambil wuduk hanya menggunakan air telaga dengan dibantu oleh jentera (enjin) untuk mengalirkan air keluar dari telaga tersebut. Dan disampingnya terdapat timba yang diperbuat daripada tembaga sebagai ikon terhadap surau ini walaupun kelihatan ianya jarang digunakan oleh pengunjung surau ini kerana terdapat pili air disekeliling telaga tersebut. Mungkin sebelum ini, timba tembaga tersebut digunakan secara sepenuhnya untuk mengambil air dari dalam telaga.


antara keunikan dan kesenian yang ada di surau ini


timba tembaga yang tergantung di batang kayu


Pada pendapat saya, surau ini sepatutnya dikekalkan sebegini rupa supaya generasi pada masa kini dapat melihat sendiri keunikan dan kesenian negeri Terengganu. Saya menyokong usaha kerajaan negeri Terengganu dengan menganjurkan pelbagai program untuk menarik pelancong ke negeri yang kaya dengan warisan yang sungguh bernilai ini.


0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails