Anda mempunyai akaun blogger?

Saturday, November 6, 2010

AKTIVITI SEKITAR DI TIEP SEMPENA SULTAN'S CUP TERENGGANU ENDURANCE CHALLENGE

Perjalanan kami dari Kg. Jabi, Jerteh untuk ke Kuala Terengganu hari ini tidak disiakan begitu sahaja kerana kami singgah sebentar di Terengganu International Endurance Park (TIEP) untuk meninjau pertandingan Sultan’s Cup Terengganu Endurance Challenge. Sebenarnya daripada papan informasi yang diletakkan di sekitar kawasan TIEP ini rupanya banyak aktiviti yang diadakan selain daripada Panggung Terbuka yang telah saya masukkan ke dalam blog sebelum ini.


sempat bergambar di pintu gerbang TIEP sebelum masuk



papan informasi yang diletakkan di sekitar TIEP


Antara aktiviti yang diadakan sepanjang 5hb November dan 6hb November 2010 ialah Persembahan artis dan Panggung Terbuka pada waktu malam, demo masakan dan kraftangan Terengganu, Permainan Terengganu, Tunggangan Kereta Kuda, Gerai Jualan Produk Unik Terengganu dan lain-lain lagi pada siang harinya. Ramai pengunjung tidak melepaskan peluang melihat kuda yang masuk pertandingan kuda lasak dengan lebih dekat dan bergambar di samping kuda tersebut. Selain daripada itu, pengunjung berpeluang naik kuda dengan dikawal oleh penjaga kuda tersebut.


antara aktiviti yang sempat dirakamkan di sekitar TIEP


pentas di mana Persembahan artis dan Panggung Terbuka diadakan


penulis sempat bergambar dengan kuda yang menyertai pertandingan Sultan's Cup Terengganu Endurance Challenge



Pada pendapat saya, pertandingan Sultan’s Cup Terengganu Endurance Challenge seumpama ini dapat memperkenalkan negeri Terengganu kepada dunia luar. Selain daripada itu, aktiviti sampingan yang diadakan sepanjang pertandingan ini merupakan aktiviti yang sihat kerana dapat memperkenalkan pengunjung yang hadir ke sini dengan pertandingan kuda lasak selain dapat menjana pendapatan kepada penduduk berhampiran dengan pembukaan gerai-gerai makanan dan pameran.


Disebabkan saya singgah sebentar sahaja, kami sekeluarga tidak sempat untuk melihat semua acara yang berlaku pada hari ini. Sebelum beredar saya sempat mengambil beberapa gambar yang diambil dengan kamera baru yang dihadiahkan semasa memenangi pertandingan blog ini.


0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails