Anda mempunyai akaun blogger?

Saturday, August 28, 2010

KEINDAHAN PULAU TENGGOL UMPAMA SYURGA KEPADA PENGGEMAR MENYELAM

Perkongsian maklumat pada hari ini ialah tentang sebuah pulau yang terkenal di Terengganu iaitu Pulau Tenggol. Pulau Tenggol adalah terletak hanya 45 minit dari Kuala Dungun di selatan Terengganu. Pulaunya yang hanya sebluar 2 – 3 km sahaja lebarnya, tetapi ianya adalah sebuah pulau yang cantik dan indah bagi penggemar penyelam. Sebahagian dari pulau ini dipenuhi dengan curam dan tebing berbatu. Lokasinya di perairan Laut China Selatan dan terdedah kepada tiupan Angin Monsun Timur Laut yang kencang pada bulan Oktober - Januari setiap tahun.


pemandangan Pulau Tenggol dari laut


peta di kawasan pulau tenggol


Pulau ini dipenuhi tebing batu yg curam dan hutan yang tebal. Bentuk muka bumi yang berbatu ini mengunjur dari pendalaman pulau terus hingga ke laut membentuk pinggir tebing yg curam di bawah laut spt dinding kanvas bg hidupan laut yg tidak jemu di kunjungi penyelam scuba. Sebelum diisytihar taman marin (Terengganu Marine Park), Pulau Tenggol adalah kawasan perburuan kesayangan bagi para nelayan terutama untuk snappers dan groupers.


pemandangan Pulau Tenggol dari udara


Pada bulan April, air jernih dan jarak penglihatan sehingga 30kaki. Ikan yu, paus lebih banyak terdapat pada bulan Ogos, Sept dan Okt. Musim monsun timur laut bermula Okt hingga Mac. Seminggu sebelum dan selepas musim monsun adalah masa paling yg baik untuk melawat kerana air lebih tenang manakala kawasan pendalamannya berhutan dan muka buminya berbatu. Satu-satunya kawasan tanah pamah ialah Teluk Ayer Tawar. Pulau Tenggol, adalah sebahagian dari gugusan pulau Tenggol yang juga terdiri daripada Pulau Nyireh (Nyireh Island), Tokong Timur, Tokong Talang, Tokong Burung dan Tokong Kemudi.


Dari kejauhan pulau ini menyerupai orang sedang bertenggek (duduk), sehingga berdiri nama 'Tenggol'. 'Tenggak' dalam Bahasa Malaysia bermaksud 'untuk bertenggek (duduk)', tetapi diucapkan sebagai 'tenggol' dalam dialek tempatan Terengganu. Nelayan tempatan singgah di Pulau Tenggol untuk berlindung dari badai ombak yang mungkin tiba-tiba melanda semasa mereka berada di tengah lautan di kawasan sini.



batu yang curam yang terdapat di sini


Di kawasan Pulau Tenggol ini mempunyai terumbu karang yang cantik-cantik kerana Jabatan Laut Terengganu melakukan pemuliharaan terumbu karang di sini dan akhirnya mewujudkan terumbu karang yang luar biasa cantiknya serta sangat ideal untuk scuba diving, snorkeling, berenang dan berkano. Kawasan di sini merupakan kawasan perlindungan laut dan menjadikan ianya adalah sebuah pulau yang indah secara semulajadi dengan pelbagai hidupan laut yang cantik dan berwarna warni di dalam lautnya. Selain daripada itu, kepada penyelam yang berminat untuk melihat secara dekat kapal-kapal yang pernah karam berada di sekeliling pulau ini. Terengganu memiliki terumbu karang tercantik di Malaysia dan rugi jika kita tidak menghargainya.


Pasti tiada ucapan yang boleh diungkapkan jika saya berada di sini. Pengalaman berada di Pulau Rhu Hentian yang indah dan semulajadi sebelum ini pasti menggamit saya untuk ke sini pada masa akan datang.



untuk keterangan yang lebih lanjut sila ke laman web ini... http://www.pulautenggol.com/main.htm


Listen

Read phonetically

0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails