Anda mempunyai akaun blogger?

Thursday, August 26, 2010

MELAWAT MONUMEN MASJID DI TAMAN MONUMEN - TAMAN TAMADUN ISLAM

Lawatan kami sekeluarga ke Taman Monumen di Taman Tamadun Islam pada bulan lepas amat bermakna sekali. Hasil daripada lawatan ke sini, kami dapat mengenali sebanyak 21 buah monumen Islam yang hebat dengan mengimbas kembali zaman kebangkitan Islam sebagai sebuah agama yang global lagi sofistikated.


Terletak di Pulau Wan Man, Kuala Terengganu, taman seluas 23 hektar ini adalah sebahagian daripada projek untuk membangunkan Kuala Terengganu sebagai bandar tebingan sungai. Taman Tamadun Islam adalah taman tema pertama yang mengiktiraf senibina Islam.


pintu gerbang untuk ke Taman Tamadun Islam di Pulau Wan Man


papan tanda ke Taman Tamadun Islan dan pintu masuk ke Taman Monumen


Setelah membuat pembayaran di kaunter iaitu RM10 (bayaran masuk untuk warganegara Malaysia manakala RM25 untuk bukan warganegara), kami menerima passport Taman Tamadun Islam dan baucer makanan yang boleh ditebus di cafenya. Di dalam passport tersebut memaparkan kesemua 21 buah monumen yang boleh kita lawati. Selain daripada itu, tujuan passport ini ialah untuk kemudahan-kemudahan percuma yang akan diberikan apabila kita datang untuk kali ke 2 dan ke 3 pada masa akan datang. Antara kemudahan tersebut ialah pengunjung berkenaan akan dapat menaiki keretapi atau basikal secara percuma dan lain-lain lagi.


passport Taman Tamadun Islam....


Selain daripada memaparkan monumen Islam yang hebat ini, taman monumen ini turut menyediakan tayangan video yang memaparkan sejarah pembinaan monumen-monumen yang berkenaan serta kepentingannya di beberapa monumen pilihan. Bilik tayangan video tersebut amat selesa sekali kerana biliknya dipasang penghawa dingin. Kami juga sempat melihat di bilik pameran barangan atau artifak bagi setiap monumen pilihan yang telah disediakan. Jika anda melawat ke setiap monumen di sini, di sampingnya terdapat penerangan serba sedikit tentang pelan dan struktur binaan masjid-masjid tersebut.


antara monumen-monumen yang dibina di sini


Apabila anda perhatikan daripada penerangan untuk setiap monumen-monumen yang dibina, masjid adalah sebuah tempat yang amat suci bagi setiap umat Islam kerana banyak aktiviti ilmiah yang dapat dilakukan selain daripada untuk beribadah kepada ALLAH S.W.T ianya turut dijadikan tempat untuk menuntut agama, menyebarkan ilmu agama, sekolah perubatan, hospital, kedai, penjara dan tempat penyimpanan senjata contohnya di Masjid Sulaiman, Turkey. Selain daripada itu, daripada penerangan di setiap monumen-monumen di sini membuktikan kecanggihan teknologi umat islam pada zaman dahulu.




kanak-kanak sedang cuba untuk masuk ke monumen..tetapi berkunci pula...


unik dan menarik binaan masjid ini


landskap yang cantik dan menarik di reka untuk setiap monumen


video pendek semasa menaiki keretapi di tepi laut di Taman Monumen (Pulau Wan Man)



video pendek pemandangan beberapa monumen di sini semasa menaiki perkhidmatan keretapi

Di dalam Taman Monumen ini juga turut menyediakan pelbagai kemudahan antaranya tandas, surau, cafe, penyewaan basikal dan keretapi, kiosk (cenderamata dan makanan ringan), taman permainan untuk kanak-kanak dan lain-lain lagi.


antara kemudahan yang di sediakan di sini


selepas penat berjalan-jalan, singgah di cafe untuk menghilangkan dahaga dan lapar anak-anak, banyak juga pilihan makanan di sini serta perkhidmatannya yang bagus

Pada pendapat saya, lawatan anda ke Taman Monumen ini tidaklah sia-sia kerana banyak ilmu pengetahuan yang kami perolehi dan amat berguna sekali serta taman ini membuktikan kecanggihan umat Islam pada masa dahulu dalam bidang senibina.


untuk keterangan lebih lanjut sila layari laman web http://www.tti.com.my


2 comments:

Jαnnαhツ said...

ya, berbanggalah dengan seni bina islam kita...

http://jannahheaven.blogspot.com/

Norhaizan Abd Kadir said...

ya betul jannah..

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails