Anda mempunyai akaun blogger?

Tuesday, August 31, 2010

MEMEGANG DAN BERGAMBAR BERSAMA GAJAH DI SANTUARI GAJAH SG KETIAR

Santuari Gajah Sungai Ketiar merupakan satu tarikan baru bagi kawasan Hulu Terengganu khususnya Daerah Kuala Berang. Lokasinya terletak di laluan Kuala Berang–Gua Musang dan terletak 56km daripada Jeti Pengkalan Gawi. Kami sekeluarga singgah di sini selepas singgah di Jeti Pengkalan Gawi semasa perjalanan balik ke kampung halaman di Gua Musang. Kebiasaannya kami hanya lalu sahaja di kawasan ini kerana disebabkan kekangan masa untuk mengejar masa balik ke kampung halaman.


papan tanda arah ke Santuari Gajah dari Jeti Gawi


penulis bergambar bersama anak-anak di papan tanda Santuari Gajah, Sg Ketiar


ramai pengunjung yang singgah ke sini untuk melihat dan bergambar bersama gajah di sini


Santuari yang dibuka kepada orang ramai mulai 30 Januari 2009 ini merupakan salah satu pelengkap kepada mereka yang melawat Tasik Kenyir selain daripada Santuari Kelah di Sungai Petang. Kawasan santuari ini ialah kira-kira 15,000 hektar yang bersempadan dengan Taman Negara dan Hutan Simpan Hulu Besut. Santuari Gajah Sungai Ketiar yang kini hanya mempunyai dua ekor gajah jinak, Suria dan Seri dan anak gajah yang kecil serta masih di dalam kandang. Suria merupakan gajah betina berusia 10 tahun yang diperolehi dari Kampung Pak Kanchil, Setiu, Terengganu.


inilah gajah-gajah yang ada di sini...tiga ekor kesemuanya..


suria bersama petugas


Inilah kali pertama singgah dan melihat gajah dengan lebih dekat serta dapat memegang gajah tersebut. Memang menakutkan walaupun gajah-gajah tersebut digari kakinya dengan rantai tetapi disebabkan ditemani oleh petugas di sini kami semua berani untuk memegang dan bergambar dengan gajah-gajah tersebut. Selain daripada melihat dan memegang gajah tersebut, pengunjung turut boleh menunggang gajah. Masa menunggang gajah adalah bermula jam 3.00 petang hingga 6.00 petang. Kami tidak dapat merasa untuk menunggang gajah kerana waktu kami sampai di sini masa baru menunjukkan jam 11.00 pagi. Mungkin pada masa lain jika diberi peluang, kami akan singgah dan cuba untuk menunggang pula gajah di Santuari Gajah Sg Ketiar ni.


pengunjung dapat melihat dengan jarak dekat, memegangnya malah boleh menunggang gajah di sini


Buat pengetahuan pengunjung blog ini, sebenarnya segala perbelanjaan untuk memelihara gajah-gajah ini sepenuhnya di tanggung oleh pihak kerajaan Negeri Terengganu melalui Unit Perancang Ekonomi Negeri (UPEN). Pada pendapat saya projek ini sebenarnya dapat memberi kesedaran kepada generasi muda supaya melindungi hidupan liar.


0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails