Anda mempunyai akaun blogger?

Friday, November 26, 2010

FESTIVAL BATIK, SONGKET DAN KRAFTANGAN 2010 DI TTC

Saya terbaca sebuah artikel di dalam akhbar online Teganuhariini tentang sebuah program yang sedang berlangsung sekarang secara besar-besaran di Pusat Dagangan Terengganu (TTC). Kerajaan Terengganu dengan kerjasama Yayasan Pembangunan Usahawan (YPU) menganjurkan festival batik, songket dan kraf Terengganu 2010 bermula 25 November ini sehingga 4 Disember 2010. Program ini akan berlangsung selama dua minggu dan semua penduduk seluruh negara dijemput hadir untuk memeriahkan lagi program tersebut. Sekiranya anda tercari-cari di manakah Pusat Dagangan Terengganu ini terletak di mana, sila klik di sini untuk ke google maps.



Objektif utama festival selama dua minggu itu bertujuan merealisasikan peranan industri kraf sebagai pemangkin pembangunan ekonomi dan sosioekonomi negeri dan negara. Selain itu, ia dapat memberi peluang kepada usahawan dan pengusaha industri kraf mempromosi dan mengetengahkan produk mereka kepada masyarakat umum selain peluang mencari rakan niaga.



cara menenun songket


demonstrasi mencanting batik


Kebetulan pula pada 30hb November nanti saya akan mengikut Encik suami ke Pulau Pinang kerana ada Konvensyen di salah sebuah hotel di Batu Feringgi dan kami sekeluarga akan singgah di Kuala Terengganu terlebih dahulu sebelum bertolak ke sana. Jadi dapatlah saya singgah ke festival ini untuk melihat program yang sedang berlangsung itu. Mungkin ada pengalaman yang boleh saya kutip semasa berada di dalam festival itu nanti.


5 comments:

Norhaizan Abd Kadir said...

x sabar eh nak g sana...:)

Anonymous said...

mesti best kalau dapat sehelai dua batik masa festival ni..

Norhaizan Abd Kadir said...

yup betul..saya pun nak cari batik sehelai dua kat sini nanti...

Cempakamelati said...

Semoga festival ni dapat menarik lebih ramai pelancung ke sana.

Norhaizan Abd Kadir said...

yup betul cempakamelati...kebetulan pl 30hb ni ada pl Monsson Cup...

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails