Anda mempunyai akaun blogger?

Thursday, December 2, 2010

MENIMBA ILMU SAINS DI PLANETARIUM TERENGGANU

Selama saya berada di Kuala Terengganu sebelum ini tidak pula saya mengetahui rupanya di Kuala Terengganu terdapat sebuah pusat sains iaitu Planetarium. Saya menyedari kewujudan Planetarium ini semasa melawat ke Festival Songket, Batek dan Kraftangan 2010 di sini pada 28hb November yang lepas. Teringat kembali semasa saya berada di sekolah menengah atas, jika hendak melawat pusat sains seumpama ini kami perlu ke Planetarium di Kuala Lumpur. Dan untuk anak-anak saya kini tidak perlu lagi saya ke Kuala Lumpur kerana cukup memadai hanya melawat di Planetarium Kuala Terengganu sahaja.



bergambar di hadapan Planetarium Kuala Terengganu


Planetarium ini adalah terletak di bahagian belakang di dalam bangunan Pusat Dagangan Terengganu. Jika anda tidak biasa ke TTC, sila klik di sini untuk melihat kedudukannya.



Pameran yang ditonjolkan di sini banyak berkait rapat dengan teori sains yang bermula dari sejarah sains di zaman Islam dan akhir sekali pencapaian sains pada masa kini. Kanak-kanak dan pelajar serta ibu bapa sesuai melawat ke sini untuk mendalami pengertian sains dan sejarahnya. Jadi sebagai pengguna kita perlu menghargai kepada tokoh yang menemui dan yang telah menciptakan alatan atau yang menemui teori-teori sains yang tertentu sehingga kita selesa hidup seperti sekarang.


pameran penerangan tokoh-tokoh dalam pencsains


bergambar di penerangan tokoh dalam sains


anak penulis sedang meneroka tentang tokoh sains di zaman Kegemilangan Islam menggunakan komputer


permainan sains berkomputer, kanak-kanak paling gembira


bergambar di samping pameran tentang teori arus elektrik


simulasi bentuk atmosfera


simulasi sains tentang bumi dan angkasalepas



Selain daripada pameran, kanak-kanak turut boleh bergembira dengan bermain dengan permainan sains dan video sains beserta penerangan tentang teori sains berkomputer serta interaktif. Dan pengunjung turut boleh melihat video penggambaran angkawasan semasa berada di angkasalepas. Semoga dengan lawatan di tempat seumpama ini, meningkatkan pengetahuan sains diri kita anak-anak kita. Oleh itu, bersesuaian dengan matlamat kerajaan yang mengharapkan kita sebagai rakyat yang mencintai sains dan maju dalam bidang ini seperti negara-negara maju yang lain seperti negara JEPUN.



3 comments:

LiLy said...

teringat zaman kecik2 dl tgk bintang n planet dlm blik khas kt planetarium tu.. :D

Norhaizan Abd Kadir said...

oh ye ke lily..akak x sempat nak masuk pun ke bilik khas tu..ni kena g ke sana lg ni..:)

ahmadsss said...

rugi la xmsuk...

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails