Anda mempunyai akaun blogger?

Wednesday, December 8, 2010

KEJOHANAN PIALA MONSOON 2010 TINGKAT IMEJ TERENGGANU



Penulis tidak dapat menghadirkan diri ke pertandingan kapal layar Monsoon Cup 2010 yang diadakan di Pulau Duyong, Terengganu yang telah berakhir 3 hari yang lepas kerana terpaksa mengikut suami bekerja selama seminggu di Pulau Pinang yang tanpa dirancang. Walaupun penulis sudah merancang untuk ke program ini sebelum ini, tetapi apakan daya manusia hanya merancang dan Allah yang menentukannya. Meskipun begitu, penulis cuba berusaha untuk memaparkan keputusan program yang berprestij dunia tersebut walaupun semua telah berakhir sejak 3 hari yang lepas.



keputusan pertandingan kapal layar Monsoon Cup 2010


juara piala Monsoon Cup 2010, Ben Anisle dari England - sumber www.monsooncup.com.my


Ben Anisle bersama ahli kumpulannya - sumber www.monsooncup.com.my


aksi Ben Ainslie vs Torvar Mirsky semasa pertandingan akhir - sumber www.monsooncup.com.my


Juara Monsoon Cup 2010 Terengganu-Malaysia yang telah berakhir itu telah dimenangi oleh Ben Ainslie dari England. Manakala tempat kedua ialah Torvar Mirsky dari Australia dan tempat ketiga ialah Jesper Radich dari Dernmark. Acara ini diadakan setiap tahun yang disertai pelayar-pelayar di seluruh dunia sekaligus mempromosikan Terengganu sebagai tuan rumah Kejohanan Monsun Cup yang telah berlangsung setiap tahun sejak 2005.


Penulis terbaca satu artikel tentang Kejohanan Piala Monsoon Cup 2010 yang telah meningkatkan imej Terengganu di mata dunia. Walaupun pada tahun 2012 adalah tamatnya kontrak negeri ini sebagai penganjur kejohanan ini, tetapi dari kenyataan Menteri Belia dan Sukan, Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek kerajaan komited untuk memastikan Piala Monsun terus diadakan di Terengganu. Selain daripada itu, menguatkan lagi komitmen terhadap Piala Monson apabila Menteri Besar, Datuk Seri Ahmad Said juga berjanji kerajaan negeri akan membantu menaikkan hadiah tunai keseluruhan yang kini RM1 juta.



Kejohanan seumpama ini sebenarnya dapat memberi kesan positif terutama dari segi aspek pelancongan dan juga kegiatan perekonomian negeri ini. Semasa kejohanan ini berlangsung, pelbagai program lain yang turut didakan seperti pertandingan memancing dan juga Karnival Monsoon Cup untuk para pengunjung serta menawarkan hadiah yang lumayan.


Sultan Mizan Zainal Abidin merasmikan pertandingan Monsoon Cup


artikel dari keratan akhbar Berita Harian (8 Disember 2010)


Semoga pada tahun hadapan, saya dapat meluangkan masa berada di dalam program seumpama ini. Sesungguhnya program seumpama seperti ini menaikkan nama Terengganu di mata dunia selain daripada dapat mempromosikan keunikan dan keindahan negeri ini kepada dunia luar. Oleh itu, pendapatan negeri dalam bidang pelancongan dan ekonomi turut akan bertambah jika kehadiran pengunjung dari luar dan dalam negara ramai berkunjung ke sini.





1 comments:

Norhaizan Abd Kadir said...

x sabar pula untuk tahun hadapan

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails