Anda mempunyai akaun blogger?

Thursday, August 12, 2010

KEMERIAHAN MUSIM BUAH : BUAH DURIAN

Selamat menyambut bulan Ramadhan diucapkan kepada semua pengunjung yang sudi singgah ke blog ini.


Mungkin pengunjung dari luar akan mencari-cari apakah perkara yang menyeronokkan di negeri Terengganu selain daripada menjelajah ke tempat-tempat yang menarik. Jawapannya ialah menikmati buah-buahan semasa musim buah di sini. Sebenarnya musim buah akan berlaku di seluruh negara kita yang bertuah ini pada setiap tahun dan negeri Terengganu adalah tidak terkecuali.


Artikel kali ini saya ingin berkongsi perkara yang sama dengan artikel sebelum ini iaitu tentang musim buah di negeri Terengganu. Musim buah di negeri Terengganu adalah terlalu istimewa kerana mempunyai sejenis buah yang namanya di ambil sempena nama negeri Terengganu iaitu duku Terengganu. Buahnya berbeza dengan duku yang lain kerana manis.


buah durian.....


Sebelum ini saya pernah bercerita tentang aktiviti mengutip buah di dusun di Kg Jabi, Jerteh. Disebabkan terlalu banyak sehinggakan buah-buahan tersebut dan hampir busuk.Buah durian yang diambil daripada dusun tersebut saya cuba hasilkan pelbagai masakan selain daripada tempoyak. Kali ini saya ingin berkongsi tentang masakan daripada buah durian. Selain daripada dimakan, buah durian turut boleh dibuat pelbagai jenis masakan yang menyelerakan dan amat sesuai dijadikan sebagai pencuci mulut. Malah ianya amat sesuai sekali untuk dijadikan menu untuk berbuka di bulan Ramadhan ini.


Masakan yang biasa saya sediakan daripada isi buah durian ialah jemput durian, bubur kacang durian dan bubur pulut durian. Selain daripada itu masakan yang boleh disediakan daripada isi buah durian ialah awajik durian, lempuk durian dan masakan berasaskan lauk-pauk seperti ikan patin masak tempoyak. Mungkin ada antara pengunjung yang pening untuk memikirkan resepi untuk berbuka puasa pada hari ini. Semoga dengan perkongsian saya kali ini dapat memberi idea. Selamat mencuba.


bubur kacang dan pulut durian


jemput durian...


awajik durian


patin masak tempoyak


cara-cara lempuk durian diproses dan cara pembungkusannya supaya tahan lama...


0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails