Anda mempunyai akaun blogger?

Sunday, July 11, 2010

MAJLIS PENTAULIHAN GURU SILAT DI TAMAN BANDAR CUKAI, KEMAMAN

Dalam perjalanan untuk ke Masjid Kemaman pada 10hb Julai (Sabtu), saya sempat melihat aktiviti yang sedang dilakukan di Taman Bandar Cukai, Kemaman. Taman ini adalah berhadapan dengan bangunan Majlis Perbandaran Kemaman.


Daripada banting yang digantung, saya dapat mengagak YAB Dato' Ahmad bin Said datang membuat lawatan kerja di sini. Mungkin saya belum terlewat kerana Majlis Pentauliahan kepada 87 orang guru silat di Padang Astaka yang terletak di taman ini sedang berlaku . Seramai 6000 lebih pesilat-pesilat dan pelajar-pelajar sekolah dari negeri Terengganu, Kelantan, Johor, Perak dan Pahang yang menghadiri majlis ini.


Sebenarnya aktiviti seperti ini adalah dapat menarik pelancong ke sini. Seni silat adalah salah satu daripada cabang kesenian di negeri ini. Kerajaan negeri Terengganu merancang untuk mengumpulkan semua tok guru seni persilatan Melayu di negeri itu untuk mendokumentasi ilmu seni pertahanan diri dalam usaha memastikan ia tidak pupus ditelan zaman
. Difahamkan di Terengganu terdapat sebanyak 145 buah persatuan perguruan persilatan yang berdaftar termasuk Silat Cekak Hanafi, Silat Gayong, dan Silat Cekak Malaysia. .


Mungkin artikel seterusnya saya akan berkongsi cerita tentang seni silat negeri ini pula
. InsyaALLAH..


taman bandar cukai yang luas dan banyak kemudahan menggamit pengunjung ke sini untuk menyertai pelbagai aktiviti yang dianjurkan oleh pihak Kerajaan Negeri Terengganu


banting semasa aktiviti di Taman Bandar Cukai sedang berlaku


ramai pengunjung yang datang untuk menyertai program ini


bangunan Majlis Perbandaran Kemaman yang indah dan berhadapan dengan Taman Bandar Cukai


taman permainan adalah salah satu kemudahan yang terdapat di Taman Bandar Cukai


Taman Bandar Cukai adalah satu kawasan yang sesuai untuk dilakukan pelbagai aktiviti di sini. Kawasannya yang luas dan mempunyai pelbagai kemudahan serta ianya turut berhampiran dengan Masjid Kemaman.



0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails