Anda mempunyai akaun blogger?

Friday, July 23, 2010

KEINDAHAN AIR TERJUN JERAM TANDUK

Semasa perjalanan ke Kuala Terengganu baru-baru ini, saya berkesempatan singgah di Air Terjun Jeram Tanduk. Tempat ini dianggarkan lebih kurang 20 km hingga 30 km daripada bandar Kemaman.



papan tanda dari arah Kuantan ke Kuala Terengganu

Dari papan tanda, kita perlu masuk ke kawasan Kampung Air Putih dan lebih kurang 1km anda jumpa simpang dan belok kanan. Seterusnya ikut sahaja papan tanda ke Air Terjun Jeram Tanduk. Tetapi di kawasan ini perlu berhati-hati kerana jalannya belum sepenuhnya diturap dan berbahaya jika waktu musim hujan.


papan tanda ke ke Air Terjun Jeram Tanduk selepas melepasi Kampung Air Putih



papan tanda ke Jeram Air Tanduk


penulis bergambar di tepi papan tanda


Jika pengunjun yang tidak biasa dengan jalan ke sini, pasti fikir yang kita telah sesat. Sebenarnya apabila anda jumpa papan tanda di atas, kita perlu masuk ke laluan jalan yang telah berturap. Jika anda ke laluan selain daripada itu kemungkinan kita akan pergi ke Jeram yang lain pula. Semasa kami singgah di awal pagi, rupanya ada beberapa pengunjung yang berkhemah di sini dan sedang menikmati sarapan pagi.


Pemandangan di sini memang cantik kerana keaslian hutan dan kaya dengan flora dan fauna. Semasa kami singgah di sini, banyak buah berangan yang jatuh bertaburan di atas tanah. Kiranya di sini banyak pokok-pokok hutan yang pelbagai jenis dan ada antaranya pokok-pokok buah-buahan hutan yang boleh di makan.


Saya cuba menjejakkan kaki ke dalam air terjun ini, amat sejuk dan nyaman sekali. Kelihatan di atas batang kayu di hujung sungai,pengunjung yang berkhemah sedang memancing ikan. Ada antara ahli keluarga yang lain sedang membakar ikan hasil pancingan mereka. Sekali sekala melihat keadaan seperti itu ingin pula saya mengajak keluarga berkhemah dan menikmati ikan-ikan sungai bakar yang segar di sini.


pengunjung yang sedang berkhemah


laluan jambatan ke tempat rehat


airnya yang sangat jernih

pengunjung sedang leka memancing ikan


keindahan alam semulajadi memukau setiap pengunjung ke sini

cantik.....

menawan sekali air terjunnya...


jika anda ingin mencari maklumat yang lanjut sila ke laman web Majlis Pembandaran Kemaman... http://mpk.terengganu.gov.my/web/guest/airterjun


2 comments:

JURAIJ said...

tq 4 INFO...!

Thistle said...

kalau nak bermalam disini ada kemudahan penginapan or tapak perkhemahan ke?

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails