Anda mempunyai akaun blogger?

Sunday, August 8, 2010

KEMERIAHAN MUSIM BUAH - DUKU TERENGGANU

Musim buah pada tahun ini amat meriah sekali kerana jika anda ke pasar@ pasaraya di seluruh negara pada waktu ini anda tidak akan terlepas melihat pelbagai buah-buahan dijual. Sudah menjadi kemestian di negara Malaysia dan negara jiran, pada bulan Jun hingga September adalah merupakan musim buah. Antara buah-buahan yang biasa “menjadi” pada musim ini ialah durian, duku, dokong, langsat, rambutan dan buah pulasan.



Artikel kali ini saya ingin menceritakan sejenis buah yang popular di Terengganu dan di belakangnya menggunakan perkataan Terengganu. Buah yang dimaksudkan ialah Duku Terengganu. Kebetulan pada minggu yang lepas, suami saya ke dusun abang ipar di Kg. Jabi, Jerteh yang mana berhampiran dengan Hutan Lipur Lata Belatan untuk mengambil buah-buahan di sana. Sebenarnya ada antara ahli keluarga kami mempunyai dusun di kawasan Jerteh yang lokasinya adalah sebelum Hutan Lipur Lata Belatan.
Jika anda perhatikan sebelum ke Hutan Lipur Lata Belatan, di kawasan-kawasan kampung di sini seperti Kampung Kuala Kubang (berhampiran Hutan Lipur Lata Belatan) terdapat banyak dusun milik penduduk kampung di sini. Setiap kali musim buah tiba, dusun-dusun penduduk di sini memang "menjadi" dengan pelbagai buah-buahan dan banyak sekali sehingga tidak habis dimakan.

rupa buah duku Terengganu di atas pokok....seperti buah langsat rupanya...


Daripada carian saya di laman web http://fazlisyam.com tentang buah ini, Duku Terengganu atau nama saintifiknya ialah Lansium domesticum Jack dan dipercayai berasal dari Semenanjung Malaysia Khususnya di negeri Terengganu. Ia tergolong di dalam famili Meliaceae seperti juga langsat, Duku Kelantan, Duku Johor dan dokong. Adalah dipercayai Duku Terengganu merupakan hasil kacukan semulajadi di antara duku dan langsat. Duku Terengganu lebih di kenali sebagai duku oleh penduduk tempatan dan buah ini digemari di seluruh negara kerana rasanya yang manis, mempunyai aroma yang unik dan tidak bergetah seperti buah langsat.


Antara gambar-gambar yang sempat diambil semasa aktiviti mengutip buah tersebut adalah seperti di bawah. Kebiasaannya pada musim begini terdapat juga homestay yang menawarkan aktiviti mengutip buah-buahan. Jika anda ingin lalui pengalaman sebegini, bolehlah anda menghubungi pihak homestay yang ada menawarkan perkhidmatan sebegini.


sedang mengutip buah yang telah masak..


buah yang sedang ranum masak dan sedia dikutip


antara imej pokok buah duku Terengganu...


Antara homestay yang anda boleh hubungi untuk sebarang pertanyaan di kawasan ini antaranya ialah Homestay Mastura Satay (019-9728906), Pelangi Homestay Jerteh (019-9314141 @ http://www.pelangihomestayjerteh.blogspot.com, ATZ Homestay Jerteh (019-3345156).


0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails