Anda mempunyai akaun blogger?

Sunday, September 5, 2010

KEUNIKAN DI KOTA LAMA DUYONG, PULAU DUYONG

Persinggahan ke tempat menarik yang telah kami lakukan semasa berada di Kuala Terengganu pada dua minggu yang lepas ialah di Kota Lama Duyong. Kota Lama Duyong berada ditengah-tengah kawasan perkampungan nelayan di Pulau Duyong dan mudah untuk dijumpai kerana ianya merupakan satu-satunya bangunan yang unik di sini. Semasa kami singgah ke sini, petugas yang bertugas di sini menerima kehadiran kami dengan baik sekali.


Kota Lama Duyong dari luar pagarnya


Antara gambar yang diambil di Kota Lama Duyong

papan tanda ke Kota Lama Duyong dan catatan berkenaan Kota Lama Duyong


Pulau Duyong merupakan sebuah pulau di muara Sungai Terengganu. Dahulunya, ia terbahagi kepada Pulau Duyong Besar dan Pulau Duyong Kecil, tetapi pemendapan dan longgokan pasir telah menyatukannya dan juga merubah garis pantainya. Suatu kawasan pendapan baru telah dimajukan menjadi Resort Teluk Warisan yang menjadi tuan rumah kepada lumba kapal layar tahunan Piala Monsun.


Daripada carian sejarah Pulau Duyong, saya dapati yang Pulau Duyong dahulunya menjadi penginapan ulama terkenal Tok Syeikh Duyong(1802-1889), yang disegani istana dan juga rakyat, dan keturunannya, dan merupakan tempat pengajian agama. Kota Lama Duyong ialah peninggalan zaman itu. Oleh kerana bentuk geografinya dan keertian lokasinya dalam keilmuan agama, Pulau Duyong pernah dirujuk sebagai 'lidah Terengganu'.


Daripada tulisan tugu tanda Kota Lama Duyong ini mencatatkan :


Kota Lama Duyong terletak di Pulau Duyong kira-kira tujuh kilometer dari Pusat Bandar. Kota Duyong mempunyai 9 buah bumbung yang menutupi beberapa bahagian yang bersambungan dengan dapur, bilik mandi, sarung, beranda dan titian. Reka bentuknya mirip Istana Kecil Raja Melayu tetapi diperkayakan lagi dengan memasukkan unsur-unsur pengaruh seni bina asing seperti Corinthian atau Mesir terutama pada tiang dan dinding batu. Bangunan (rumah) ini memperlihatkan jenis rumah tradisional Melayu Terengganu iaitu Bujang Berepeleh, Lima Bungkus dan Potong Belanda dengan dihias ukiran sobek di sekeliling beranda.”


penerangan setiap bahagian di dalam di Kota Lama Duyong dan ruangan dapur kelihatan di dalam gambar atas


antara pameran yang ada di dalam Kota Lama Duyong


ruangan beranda untuk beristirehat dan gambar paling kiri di atas ialah perigi yang digunakan pada zaman dahulu di sini


Selepas persinggahan kami ke sini, barulah saya dapati yang sejarah Kota Lama Duyong amat bernilai khasnya untuk negeri Terengganu dan amnya untuk negara Malaysia. Warisan ini amat bernilai sekali dan sememangnya sepatutnya dijaga dengan baik sebagai tarikan untuk aktiviti pelancongan.



2 comments:

radzi_uitmjohor said...

best nye terengganu

Norhaizan Abd Kadir said...

maghilah ke ganu...

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails