Anda mempunyai akaun blogger?

Thursday, September 30, 2010

PENGALAMAN YANG SUKAR DILUPAKAN DI HUTAN LIPUR CEMERONG


Kemuncak lawatan kami ke tempat-tempat menarik di negeri Terengganu ialah ke Hutan Lipur Cemerong. Perjalanan kami pada hujung minggu yang lepas telah dirancang dengan sebaik-baiknya. Selepas singgah di Makam Sultan Yahya Siak, kami terus bergerak ke Hutan Lipur Cemerong. Hutan Lipur Cemerong ini berada di dalam hutan simpan kekal negeri Terengganu dan terletak di dalam kawasan Hulu Dungun, daerah Dungun. Diangggarkan jarak ke sini adalah 120 kilometer daripada bandar Dungun.


bergambar di papan tanda Hutan Lipur Cemerong


Daripada maklumat di dalam laman web Jabatan Perhutanan negeri Terengganu, Hutan Lipur Cemerong merupakan hutan kekal terbesar iaitu melebihi 300 ekar dan mempunyai air terjun yang tertinggi di Asia Tenggara iaitu air terjun Cemerong. Ketinggian air terjun ini dari kaki air terjun dianggarkan setinggi 250 meter. Di kaki air terjun ini terdapat kolam semulajadi yang boleh dijadikan tempat mandi kepada pengunjung yang ke sini.



gambar yang sempat diambil semasa ke sini


inilah kolam di kaki air terjun tersebut..untuk sampai ke sini, kami perlu mendaki dan turun bukit...tapi berbaloi-baloi...


bergambar kenangan di tepi air terjun....gambar gelap sedikit


Saya memang mendengar buah mulut beberapa orang teman yang mengatakan air terjun di Hutan Lipur Cemerong merupakan air terjun yang paling tinggi di Asia Tenggara dan tidak pula saya dapat bayangkan sejauh mana ketinggian sehinggalah saya sendiri mengalaminya di sana. Selepas melalui beberapa buah kampung iaitu sebelum sampai ke tempat ditujui, dengan mata kepala saya sendiri dapat melihat air terjun gah tinggi di atas bukit sana. Dalam hati tergambar bangga juga saya sebagai rakyat Malaysia kerana terdapat tempat yang indah dan yang menaikkan nama Malaysia di mata dunia.



air terjun yang boleh dilihat dari atas jalan raya....air terjun tertinggi di Asia Tenggara...


Sampai sahaja di sini, kami perlu mendaftarkan nama sebagai langkah keselamatan kami semua. Daripada pemerhatian di sekeliling hutan lipur ini, saya dapati pelbagai kemudahan telah dibangunkan oleh pihak kerajaan negeri untuk membangunkan kawasan rekreasi ini. Di dalam kawasan ini terdapat kemudahan seperti kantin, surau, tandas dan tempat persalinan, bilik mesyuarat dan juga taman permainan untuk kanak-kanak. Selain daripada itu landskapnya turut cantik dan banyak wakaf-wakaf dibina untuk pengunjung berehat menghilangkan penat semasa mendaki bukit di sini ke tempat air terjun cemerong.


kemudahan yang terdapat di sini...siap ada bilik mesyuarat lagi..


tangki air yang sumbernya dari air bukit


bergambar di peta kawasan Hutan Lipur Cemerong..masing-masing membawa bekal air dan makanan...


Disebabkan semasa sampai di sini adalah waktu tengahari, jadi kami sekeluarga singgah untuk makan tengahari di wakaf yang disediakan oleh pihak pengurusan. Tertarik pula saya dengan binaan wakaf di sini yang bercirikan senibina tradisional dan setiap wakaf tersebut terdapat pili air yang sumbernya dari air bukit atau air terjun di sini.


Perkara yang menakjubkan saya semasa berada di sini ialah semasa sedang asyik mandi tiba-tiba sekumpulan anak-anak ikan datang ke arah kami dan mengigit kaki seumpama di pusat kecantikan spa ikan pula. Apabila kami cuba memberi beberapa keping roti, sekumpulan besar anak-anak ikan datang mengelilingi kami dengan banyak sekali. Itu adalah pengalaman yang pertama dan paling bermakna sekali kerana jika sebelum ini kami singgah mandi di mana-mana air terjun tidak pula banyak ikan yang jinak sebegini. Jika anda ingin alami sendiri, cubalah datang sendiri ke sini. Pasti berbaloi-baloi.......dan pasti tidak jemu untuk ke sini lagi kerana sesungguhnya Terengganu di hatiku..


sekeluarga asyik mandi...sejuknya dan jernihnya air di sini


video pendek semasa mandi di sini


kelihatan ikan yang jinak sedang makan roti



video pendek semasa sekumpulan ikan diberi roti



video pendek sekumpulan ikan keluar dari celah-celah batu



video pendek tentang ikan yang paling saya suka



1 comments:

homemade bahulu said...

tempat cantik

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails