Anda mempunyai akaun blogger?

Tuesday, November 16, 2010

MALAM INI BALIK KAMPUNG, TAPI SINGGAH DAHULU DI KUALA TERENGGANU!

Hari esok adalah merupakan hari perayaan yang besar-besaran bagi umat Islam selain daripada Hari Raya Aidilfitri. Pada tahun ini kami akan menyambut Hari Raya Idhul Adha ini di Kelantan, di mana tiba-tiba kami menukar rancangan asal yang hanya beraya di Kuantan.Jadi, kami akan bertolak pada malam ini juga dan singgah di Kuala Terengganu dahulu sebelum pada awal pagi kami bertolak ke kampung halaman di Kelantan. Dan kami akan dijangka sampai pada pagi raya esok. Selepas pagi solat sunat raya Idhul Adha nanti, mesti kami sekeluarga sibuk untuk menguruskan hasil korban untuk penyediaan makanan tengahari.



Menyebut tentang hari raya korban ini, saya telah mencari apakah makna dan pengertian Hari Raya korban atau Hari Raya
Idhul Adha. Marilah kita sama-sama menghayatinya.


Hari Raya Idhul Adha merupakan hari besar umat Islam di seluruh dunia dimana pada hari tersebut didalamnya terdapat suatu kegiatan yakni penyembelihan hewan ternak (Kurban) dengan tujuan mendapatkan redha dari Allah Swt. Sedangkan penyembelihan haiwan ternak (kurban) secara etimologi berasal dari kata bahasa Arab, yakni
Qaraba, Yaqrabu, Quban wa qurbanan wa qirbanan. Jadi, korban bererti mendekatkan diri kepada Allah SWT dengan mengerjakan sebahagian perintah-Nya. Korban dalam pengertian kita sehari-hari sebenarnya diambil dari kata udhhiyah yakni bentuk jama’ dari kata ”dhahiyyah” yaitu sembelihan pada waktu dhuha tanggal 10 sampai dengan 13 Dzulhijjah. Dari sinilah muncul istilah ”Idul Adha”.



Dengan demikian yang dimaksud dengan korban atau udhhiyah adalah penyembelihan haiwan dengan tujuan beribadah kepada Allah pada hari raya Aidil Adha dan tiga hari Tasyriq, yaitu tanggal 11, 12 dan 13 Dzulhijjah.


pada hari tersebut, umat Islam digalakkan untuk berkorban...



Makna korban adalah seperti yang berikut :

1. Merupakan pencerah jiwa kerana dengan berkurban bererti jiwa kita terhubung dengan ketaqwaan kepada Allah SWT;
2. Dapat memupuk keikhlasan, kejujuran dan kesabaran yang membimbing kita mencintai Allah dan akhirnya juga mencintai makhluk ciptaanNya.
3. Mempereratkan tali persaudaraan kepada sesama manusia serta sikap solidaritas yang tinggi; dan
4. Memperkuat keteguhan hati dan jiwa dalam diri kita.



0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails