Anda mempunyai akaun blogger?

Sunday, November 21, 2010

YESS !! AKHIRNYA DAPAT JUGA MENUNGGANG GAJAH

Kami sekeluarga sempat singgah di Santuari Gajah Sg Ketiar semalam semasa perjalanan balik ke Kuala Terengganu. Santuari Gajah Sg Ketiar ini adalah terletak 56km dari Jeti Pengkalan Gawi dan 11km dari sempadan negeri Kelantan-Terengganu jika anda datang dari arah Kelantan melalui jalan Felda Sg Aring - Tasik Kenyir. Sepanjang perjalanan untuk ke Kuala Terengganu, kami dipersembahkan dengan keindahan panorama Tasik Kenyir yang kebiru-biruan. Ramai juga pengunjung yang singgah di sini untuk melihat sendiri gajah-gajah yang jinak ini dan bergambar dengan gajah-gajah di sini secara dekat.


gajah dengan belalainya...dan Kak long asyik mengekor di sebelah Suria je


Semasa kami singgah pada pertama kalinya beberapa bulan yang lepas, masih belum ada perkhidmatan seperti surau dan tandas tetapi kali ini semuanya telah disediakan untuk kemudahan pengunjung yang singgah ke sini. Mungkin pada masa akan datang, perkhidmatan akan bertambah seiring dengan pertambahan pengunjungnya. Dan mungkin juga pihak kerajaan akan mengenakan bayaran kepada pengunjung ke sini untuk menambahbaik kemudahan sedia ada.



ramai juga pengunjung yang datang hari ini...mungkin sudah menjelang cuti sekolah..


surau dan tandas yang disediakan untuk pengunjung..


Masa untuk melawat adalah bermula jam 11.00 pagi sehingga jam 5.00 petang. Kebetulan pula semasa kami singgah adalah masa pelawat boleh menunggang gajah iaitu bermula pukul 4.00 petang sehingga 5.00 petang, jadi saat inilah saya ambil peluang untuk menunggang gajah yang memang sukar dapat peluang sebegini dengan percuma pula tu. Kebiasaannya saya hanya melihat orang lain yang menunggang gajah di dalam televisyen tetapi pada hari semalam, saya yang alami sendiri. Walaupun ada perasaan takut tetapi dek ingin juga merasa naik gajah saya kuatkan juga semangat.


suria (gajah besar) dan kak long (anak gajah)

bergambar bersama Seri


penulis sedang menunggang gajah dengan anak



menunggang gajah di sekitar kawasan ini


Untuk memudahkan pengunjung untuk menunggang gajah, pihak berwajib telah membina satu wakaf yang bertangga untuk memudahkan pengunjung naik ke atas badan gajah. Gajah yang saya tunggangi ini bersama-sama dengan pengasuhnya adalah dinamakan Suria. Di pusat pemuliharan gajah ini terdapat 3 ekor gajah, iaitu Suria, Seri dan Kak long yang mana semuanya jinak-jinak belaka dan dibiarkan bebas bersama-sama pengunjung yang berkunjung di sini.


wakaf yang disediakan untuk pengunjung naik gajah ini


penulis bersedia untuk turun dari gajah


Aktiviti sebegini menjadikan satu memori yang indah untuk anak-anak kecil yang kebiasaannya mereka hanya melihat gajah hanya di dalam buku dan juga televisyen sahaja. Jika ada rezeki pada masa akan datang, kami akan singgah lagi untuk menunggang gajah lagi di sini. Walaupun jauh untuk ke sini, tetapi sebenarnya berbaloi kerana dapat menikmati satu pengalaman yang baru yang sukar diperolehi pada masa kini.


*pengalaman pertama di Santuari Gajah Sg Ketiar

3 comments:

biskut said...

wah mesti best naik gajah nih....dah selalu gi Ganu tapi tak penah jumpa gajah.

umi.... said...

memang best naik gajah ni...tinggi semacam je...tp ada la rasa gerun...sekali dalam hidup pun cukup dah....mungkin biskut x pernah ke kawasan Tasik Kenyir...tempat ni on the way ke negeri Kelantan...dekat dah dgn sempadan Kelantan-Terengganu lebih kurang 11km kot...jika dari Pengkalan Gawi 56km...

Ad6 said...

Kerajaan negeri kurang promosi santuari gajah ni. Sbb tu jarang orang tahu

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails